یادداشت محمدرضا آقازاده

بدایه الحکمه
        قطب نمایی که سالم است...

فلسفه، علم پرداختن به اصلِ بودن هاست و از آنجایی که هر چیزی، ورای کیفیت و چگونگیِ بودنش، یک اصل بودن دارد، فلسفه در مورد اصل بودن هر چیزی صحبت میکند و برای صحبت در مورد کیفیت و چگونگی چیزها سکوت میکند و عرصه را به علوم دیگر می‌سپارد. فیزیک، شیمی، الاهیات، تاریخ، علوم انسانی و دیگر علوم، حول نقاطی میگردند که فلسفه تایینشان کرده است.

به سبب تعریفی که از فلسفه کردیم، در طول تاریخ همه ی حکما و فیلسوفان اسلامی، با اعتقاد به بودن یک امر اصیل و امکان دسترسی به آن، بنای عظیم فلسفه اسلامی را چیده اند و بنیان های فکری مسلمان ها بر اساس این امر اصیل بی خدشه مستحکم شده است ولی در فلسفه غرب، برخلاف فلسفه اسلامی اصل واقعیت و اعتقاد به بودن امری واقعی خارج از فاعل شناسا مورد شک قرار گرفت و لذا در اصل بودن و امکان ارتباط با اصل واقعیت که میتوانست همچون قطب نما انسان را راهنمایی کند تردید شد و از انجا به بعد، انسان غربی به دامن فلسفه بافی افتاد. بله فلسفه بافی، چون انسان بدون فلسفه نمیتواند زندگی کند. انسان نمیتواند در مواجه با این حجم عظیم خلقت سوالات بنیادین نپرسد. اندیشه غربی  قدم به قدم پیش رفت تا در نهایت وارد وادی ناایمن زبان شناسی، هرمونوتیک، تفسیرهای مختلفی از واقعیت، جهان های موازی، مرگ مولف و صحت برداشت های متنی متکثر شد و طبیعتا پس از اینها، شاهد اوج گرفتن تکثرات در جامعه، از بین رفتن حق و حقیقت و اصیل شدن خواست ها و هواهای انسانی بودیم و دور ندانید که کشته شدن میلیون ها انسان در جنگ هایی که غربی ها به راه انداختند همگی از اینجا نشات گرفته است.

کتاب ارزشمند بدایه الحکمة، ابتدایی ترین کتاب در فلسفه اسلامی است که تا بن دندان معتقد به بودن اصل واقعیت و امکان دسترسی به آن است و بنای فلسفه اسلامی را بر این اصل اساسی چیده است. نویسنده تلاش کرده است تا در 12 مرحله، تمام زاویه نگاه های ممکن در تحلیل هر چیزی در عالم را بیان کند که همه ی این زاویه نگاه ها، ذیل اصل بودن واقعیتی فرای فاعل شناسا و امکان دسترسی به آن است.

علامه طباطبایی با نوشتن دو کتاب بدایه الحکمة و نهایه الحکمة، فلسفه اسلامی را با زبانی ساده و پیراسته مطرح کردند که خود مقدمه ی برکات دیگر است.

از آنجایی که خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج، وضعیت فعلی جوامع غربی که رسما سقوط آزاد انسانیت است، بر اساس عدم استفاده از این قطب نمای صحیح است و خدا را شاکریم که ما گرفتار این وضعیت نیستیم.
      
43

4

(0/1000)

نظرات

یه چیز درباره‌ش بنویس

1

احسنت. بسیار خوب به جایگاه رئیس العلوم بودن فلسفه پرداختی. تبریک بابت اتمام کتاب بدایه الحکمه به شما و ورود به دریای بیکران و بی نهایت فلسفه 

1