یادداشت سیدحمیدرضا قادری
1402/2/27
3.7
5
به نام خدا ۱ حدیثنفسنویسی، شرححالنویسی، از خود نوشتن، چیزی متفاوت از اتوبیوگرافی یا خودزندگینامهنویسی است. نوعی جستارنویسی درباره بخشی از خود و برشی از زندگی خود است نه همه طول زندگی. بخواهم خیلی روانکاوانهاش کنم، نوعی اتاق خشم اگزیستانس است که وقتی ناتوان از مدیریت خشمی، بروی داخلش چیزی بشکنی، عربده بکشی، تخلیه شوی، بیرون بیایی. نوعی چاه امیرالمومنین است که سر در آن فرو کنی و درددل کنی! حالا بگذریم.. القصه کتاب هنر چاق بودن، که در اصل هنر عبورکردن نویسنده از چاقی و تندادنش به رژیم لاغری است، حدیثنفس مواجههاش با دوران چاقی است. نوعی تلاش مکتوب برای توجیه لاغرکردن و تلاشی برای درددل با مخاطب برای کاهش رنجهای پیدا و پنهان نویسنده است. ۲ «چاقی بیماری است. چاقی، زیبا نیست. چاقی انتخاب نیست. چاقی رنج است». هر فردی در مواجهه با این کتاب و مانند آن مکرر باید این جملات بالا را با خودش تکرار کند. همچنان که اعتیاد..همچنان که خودکشی..هیچ کس در هیچ کجای جهان حق ندارد زشتی، بیماری، ضعف را معکوس جلوه دهد با هر نیتی اما.. اینکه در مواجهه با چاقها چه باید کرد، آنها در مواجهه با خود باید چه کنند، اصولا چاقی چند نوع است و درمان دارد یا ندارد و.. متفاوت از این قطعیت بالاست و قصهاش چیز دیگری است. ۳ کتاب پرگوست و البته کمی شیرین. از دوران بعد لاغرشدن نمیگوید. که ممیزی رندانهای است اما غلط است. از رنجهای چاقی گاه متفلسفانه حرف میزند که اگر مخاطب دقت نظر داشته باشد خیلی برای جولان ذهن خوب است. موقعیتهای خوبی را نادیده گرفته برای بسط ایده نوشتنش شاید چون فکر نمیکرده کتاب مورد اقبال مخاطب قرار بگیرد. از رنجها و مزایا و معایب هر رژیم لاغری ننوشته. بیشتر دعوتی است برای همدلی با چاقها. میتوانست خیلی بهتر و موثرتر باشد اما در حد گفتوگوی فردی چاق با تراپیستش مانده. ۴ کتاب برای نویسندگان فیلمنامه و داستان خوب است. ایدههایی برای نوشتن میدهد. ۵ فیلم پرویز و فیلم نهنگ، اولی ایرانی، دومی خارجی را ببینید.
(0/1000)
فاطمه عرباسدی
1402/2/29
0