یادداشت آرمان شهرکی
1403/3/6
مرحوم دکتر فیرحی در این کتاب جامعه و ساختارآن روزگار را،یعنی از زمان شهادت امام علی تا بعد از دوره ای که به فترت یعنی انتقال قدرت از شاخه اموی به بنی مروان منتقل شد را از بعد سیاسی و تاریخی و اجتماعی بررسی و تحلیل میکند.ایشان در این کتاب بررسی میکند که چطور جامعه اسلامی بعد از فتوحاتش در امپراتوری ساسانی و روم شرقی ضمن شروع تبعیض های اجتماعی به دلیل تصمیم های خلیفه دوم وادامه و اوج این روند تا زمان عثمان و شروع جنگ های فرسایشی در دوره امام علی چگونه معاویه از این زمینه به نفع خودش بهره برداری میکند.یعنی نام گذاری ان سال به نام عام الجماعه.دکتر فیرحی در ادامه توضیح میدهند که چگونه در فضای فکری دوران پهلوی که افکار چپ حاکم بود چگونه این واقعه به نام انقلاب و تفسیر میشود.یعنی ایشان تحلیل میکند که عاشورا اصلاح بود.امام حتی ۳۰ ساعت قبل واقعه یعنی شب تاسوعا اماده جنگ نبودند.این را تفسیر و تحلیل میکنند دکتر فیرحی.ویژگی ها و تقابل برخورد مکتب شام و مکتب مدینه.پیرو صحابه و تفاسیر ایشان میشوند مکتب شام که معاویه اصحاب را در شام منتقل میکند.مکتب مدینه به مرکزیت امام حسین با برگشتن به سنت حضرت رسول.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.