آرمان شهرکی

@arman_shahrki

261 دنبال شده

104 دنبال کننده

                      
                    
arman_shahraki78

یادداشت‌ها

                مرحوم دکتر فیرحی در این کتاب جامعه و ساختارآن روزگار را،یعنی از زمان شهادت امام علی تا بعد از دوره ای که به فترت یعنی انتقال قدرت از شاخه اموی به بنی مروان منتقل شد را از بعد سیاسی و تاریخی و اجتماعی بررسی و تحلیل میکند.ایشان در این کتاب بررسی میکند که چطور جامعه اسلامی بعد از فتوحاتش در امپراتوری ساسانی و روم شرقی ضمن شروع تبعیض های اجتماعی به دلیل تصمیم های خلیفه دوم وادامه و اوج این روند تا زمان عثمان و شروع جنگ های فرسایشی در دوره امام علی چگونه معاویه از این زمینه به نفع خودش بهره برداری میکند.یعنی نام گذاری ان سال به نام عام الجماعه.دکتر فیرحی در ادامه توضیح میدهند که چگونه در فضای فکری دوران پهلوی که افکار چپ حاکم بود چگونه این واقعه به نام انقلاب و تفسیر میشود.یعنی ایشان تحلیل میکند که عاشورا اصلاح بود.امام حتی ۳۰ ساعت قبل واقعه یعنی شب تاسوعا اماده جنگ نبودند.این را تفسیر و تحلیل میکنند دکتر فیرحی.ویژگی ها و تقابل برخورد مکتب شام و مکتب مدینه.پیرو صحابه و تفاسیر ایشان میشوند مکتب شام که معاویه اصحاب را در شام منتقل میکند.مکتب مدینه به مرکزیت امام حسین با برگشتن به سنت حضرت رسول.
        
                از حمایت تسلیحاتی مجاهدین افغان علیه شوروی با کمک پاکستان تا حمایت مادی و معنوی از جنبش زیرزمینی مقاومت لهستان وحمایت از عربستان سعودی بخاطر نفت با تقابل با ایران که بزرگترین دغدغه فکری خاندان سعودی شده بود ،راهبردهای دفاعی و پروژه جنگ‌ستارگان.همه این اقدامات دولت ریگان برای  ازبین بردن ساختار اقتصادی و سیاسی شوروی شرح میشود.کتاب به این نکته میپردازد که با حمله شوروی به افغانستان،دولت کارتر به هیچ وجه قصد حمایت همه جانبه از مجاهدین وتقابل جدی با شوروی در افغانستان را نداشت.حتی چشم اندازی هم از سقوط اقتصادی شوروی نبود.اما با روی کارآمدن ریگان سیاست جدی در تقابل با شوروی ایجاد میشود.درواقع روی کارآمدن ریگان یک چالش بسیار جدی برای شوروی ایجاد ‌کرد.ریگان یک مسابقه تسلیحاتی و فناوری را شروع کرد که شوروی اصلا آمادگی برای این رقابت نداشت.تحریم های اقتصادی و فناوری و کاهش فروش نفت توسط عربستان آسیب های بسیار جدی به شوروی وارد کرد که حتی اصلاحات اقتصادی سیاسی انجام شده توسط گورباچوف هم نتوانست کاری را از پیش ببرد.کتاب به شرح وبررسی تمامی این موارد میپردازد.
        
                کتاب با بررسی دوطبقه حامی مشروطه و سلطنت مشروعه شروع میشود.به این صورت که پژوهشگران مشروطه،سلطنت طلبان را مرتجع،مستبد و...میخواندند و پژوهشگران دیگر،مشروطه خواهان را طغیان گر،اشوب طلب،ضددین،غرب زده و...میخواندند.آبراهامیان میخواهد در این کتاب اول افکار و آمال و منافع هردوطیف را در جایگاه اجتماعی،اقتصادی و طبقه آنان بررسی کند.سپس با نگاه به اعتصاب و اعتراض خیابانی مردم چگونگی این روند به شکل نافرمانی و اعتراض مدنی را از مشروطه تا انقلاب اسلامی ۵۷ را نشان دهد.کتاب به دور از تخطئه کردن و ناسزا گفتن،بررسی و تحلیل میکند.درکتاب میگوید مردم ایران بدون اطلاع از چارچوب و اصول نافرمانی و اعتراض مدنی هربار که با این روش جلو رفتند به مقصود خود رسیدند.از زمان مظفرالدین شاه و بست نشینی و مهاجرت صغری تا سال ۱۳۵۷.در دومقاله اخر ،نویسنده که خود متاثر از افکار چپ است به بررسی جایگاه حزب توده و قدرت چانه زنی اتحادیه کارگری و همچنین غائله آذربایجان میپردازد.خلاصه که کتاب به نظر من میخواهد بگوید ونشان دهد که فلانی را انگلیس نیاورد و آن یکی را آمریکا.البته نه اینکه خارج تاثیرگذار نیست.اما داخل هم چندان اشوب طلب و ناآگاه نیست و تاثیر گذاری خود را بسیار دارد.کتاب ارزشمندی بود.به نظرم کتاب اتحادیه کارگری و خودکامگی در ایران نوشته آقای لاجوردی به تکمیل مطالب این کتاب کمک میکند.
        
                کتابی بی طرفانه و مستند باترجمه ای روان از آقای اشتری مثل دیگر کتاب های ایشان در ترجمه زندگینامه های سیاستمدران در نشر ثالث.چندنکته ای که جدا از اشنایی با شخصیت موسولینی و سیر وصعود و سقوط او بود سه موضوع تازگی داشت؛اول اینکه موسولینی بارها تلاش کرد که با انگلستان وفرانسه به یک نتیجه برسد راجب لغو پیمان ورسای که یکی از دلایل ظهورهیتلر و بروز جنگ جهانی دوم شد.دوم مخالفت اکید وی در حمله آلمان به روسیه و سوم قدرت تحلیل او راجب آینده چین و انگلستان.او معتقد بود اگر انگلستان و فرانسه با وی در لغو پیمان ورسای همراهی کرده بودند آتش جنگ روشن نمیشد واینکه اکنون شکست محور هویدا شده درواقع شوروی وارث بقایای متصرف شده آلمان است.که این اتفاق با غفلت غرب هم میتواند راجب چین اتفاق بیافتد.امپراتوری انگلستان بعد از این جنگ قدرت ونفوذ سابق خود را از دست میدهد وبرنده حقیقی این جنگ روسیه واستالین است.
برای  منابع بیشتر راجب فاشیسم؛ ریشه های تاریخی،اجتماعی و اقتصادی پیدایش فاشیسم از ناصرپویا،فاشیسم وکاپیتالیسم ترجمه مهدی تدینی وظهور وسقوط فاشیسم ترجمه علی اکبر عبدالرشیدی را معرفی کنم.خصوصا آثار مترجم خوب کشورمان آقای مهدی تدینی راجب فاشیسم.
        

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز باشگاهی ندارد.

چالش‌ها

این کاربر هنوز در چالشی شرکت نکرده است.

فعالیت‌ها

            مرحوم دکتر فیرحی در این کتاب جامعه و ساختارآن روزگار را،یعنی از زمان شهادت امام علی تا بعد از دوره ای که به فترت یعنی انتقال قدرت از شاخه اموی به بنی مروان منتقل شد را از بعد سیاسی و تاریخی و اجتماعی بررسی و تحلیل میکند.ایشان در این کتاب بررسی میکند که چطور جامعه اسلامی بعد از فتوحاتش در امپراتوری ساسانی و روم شرقی ضمن شروع تبعیض های اجتماعی به دلیل تصمیم های خلیفه دوم وادامه و اوج این روند تا زمان عثمان و شروع جنگ های فرسایشی در دوره امام علی چگونه معاویه از این زمینه به نفع خودش بهره برداری میکند.یعنی نام گذاری ان سال به نام عام الجماعه.دکتر فیرحی در ادامه توضیح میدهند که چگونه در فضای فکری دوران پهلوی که افکار چپ حاکم بود چگونه این واقعه به نام انقلاب و تفسیر میشود.یعنی ایشان تحلیل میکند که عاشورا اصلاح بود.امام حتی ۳۰ ساعت قبل واقعه یعنی شب تاسوعا اماده جنگ نبودند.این را تفسیر و تحلیل میکنند دکتر فیرحی.ویژگی ها و تقابل برخورد مکتب شام و مکتب مدینه.پیرو صحابه و تفاسیر ایشان میشوند مکتب شام که معاویه اصحاب را در شام منتقل میکند.مکتب مدینه به مرکزیت امام حسین با برگشتن به سنت حضرت رسول.