آرمان شهرکی

تاریخ عضویت:

خرداد 1401

آرمان شهرکی

@arman_shahrki

468 دنبال شده

204 دنبال کننده

                به نام خالق ایران🌱

آنکه دانست زبان بست و آنکه می گفت،ندانست.
              
arman_shahraki78

یادداشت‌ها

        برای شروع یک مطلب هیچ جا بهتر از اول و ریشه آن نیست.مفهوم روشنگری به خیلی قبل تر از انقلاب فرانسه برمیگردد.که نمود اصلی آن در انقلاب فرانسه هویدا می شود.انقلاب فرانسه باعث وحشت سلطنت های اروپایی شد.پادشاهان اروپایی که سلطنت را حق الهی برای خود میدانستند در کنار کلیسا همه نیروی خود را بسیج کردن که عاقبتشان به فرجام لویی شانزدهم ختم نشود.در کنار کلیسا و سلطنت،محافظه کاران که کتاب به تشریح آرا وافکارشان میپردازد از دیدن وقایع انقلاب فرانسه به وحشت افتادند.از بین رفتن نهاد دین و کلیسا ،سلطنت وحتی خانواده و جایگزینی آن با مفاهیم روشنگرانه آنها را به تقابل با عقل وعلم  و هرچیزی که سبب این فجایع  از نظر آنها شد گرفت.چارچوب ذهنی این محافظه کاران را باید با شرایط  تاریخی و فرهنگی آن موقع نگاه کرد تا سبب فهم بهتر شود.خیلی از افکار و نوشته های آنها ناخواسته سبب شکل گیری مفهوم ناسیونالیسم و بعد شکل افراطی و خشن آن فاشیسم شد.
اما علم با همه شکنندگی ابتدایی و عدم استقبال در آن زمان کم کم تقویت شد و رشد کرد.از جنبه های این رشد،شک گرایی،تاریخ  گرایی وفردباوری است.که هرکدام ازین ها عمق اندیشه و مطالعه  و تفکر   راجب آنها را می طلبد ونباید سطحی از این مفاهیم رد شد.برای خود من بسیار جذابیت داشت آشنایی اولیه  با این مفاهیم.اینکه حقیقت مطلقی وجود ندارد و حقیقت یکی نیست و در اختیار هیچ فرد و هیچ تمدن و فرهنگی نیست.حقیقت هایی وجود دارند و کثرت گرا هستند.
البته خود روشنفکران هم مخالف سرسخت دین و ازبین رفتن آن نبودند.چون از نظر آنها توده های بی سواد را کنترل میکرد و جلوگیری میکرد از فروپاشی اخلاقی جامعه.
کتاب به بررسی سه قرن تقابل بین این دو گروه و  افکار و استدلال های این مخالفین روشنفکر و روشنگری را شرح میدهد و می پردازد.

      

18

        ...ازمطالعه زیاد بپرهیزید.مطالعه درباره افکار دیگران به هیچ وجه هم سنگِ داشتن افکاری که از آن خودتان باشد،نیست.یقینا کسی که به تفکر می پردازد،به شناخت اندیشه های دیگران نیاز دارد.متفکران بزرگ الهام بخش،برانگیزاننده،مشوق وبه طرق مختلف یاری رسان کسی هستند که اندیشه ای از خود دارد.با وجود این،لازم است که گاهی اوقات کتاب را زمین بگذاریم وبه تفکر بپردازیم و به کار موثر پیشبرد ایده های خود مشغول شویم.خطر کتاب خوانی،دراین واقعیت نهفته است که خواندن را آسان تر از اندیشیدن است و به همین دلیل انسان را وسوسه میکند که به جای اندیشیدن،به مطالعه بپردازد.ممکن است پرداختن به مطالعه،انسان را دچار این توهم کند که وی نه تنها می اندیشد،بلکه اندیشیدن را در سطحی بالاتر از متفکران بزرگ انجام می دهد؛زیرا وی می تواند اندیشه های آنان را ناچیز انگارد و از آن ها انتقاد کند.
مطالعه اندیشه های دیگران روش عقلانی ارزشمندی است؛اما با روشی که از طریق آن به عقاید خود شکل می بخشید،بسیار متفاوت است.
عدم موفقیت همگانی درباره تمایز قائل شدن بین این دو در زندگی علمی،برای تفکربسیار مخرب بوده است.
(پیوست_چگونه بیندیشیم؟_صفحه۱۴۱
      

20

        مرحوم دکتر فیرحی در این کتاب جامعه و ساختارآن روزگار را،یعنی از زمان شهادت امام علی تا بعد از دوره ای که به فترت یعنی انتقال قدرت از شاخه اموی به بنی مروان منتقل شد را از بعد سیاسی و تاریخی و اجتماعی بررسی و تحلیل میکند.ایشان در این کتاب بررسی میکند که چطور جامعه اسلامی بعد از فتوحاتش در امپراتوری ساسانی و روم شرقی ضمن شروع تبعیض های اجتماعی به دلیل تصمیم های خلیفه دوم وادامه و اوج این روند تا زمان عثمان و شروع جنگ های فرسایشی در دوره امام علی چگونه معاویه از این زمینه به نفع خودش بهره برداری میکند.یعنی نام گذاری ان سال به نام عام الجماعه.دکتر فیرحی در ادامه توضیح میدهند که چگونه در فضای فکری دوران پهلوی که افکار چپ حاکم بود چگونه این واقعه به نام انقلاب و تفسیر میشود.یعنی ایشان تحلیل میکند که عاشورا اصلاح بود.امام حتی ۳۰ ساعت قبل واقعه یعنی شب تاسوعا اماده جنگ نبودند.این را تفسیر و تحلیل میکنند دکتر فیرحی.ویژگی ها و تقابل برخورد مکتب شام و مکتب مدینه.پیرو صحابه و تفاسیر ایشان میشوند مکتب شام که معاویه اصحاب را در شام منتقل میکند.مکتب مدینه به مرکزیت امام حسین با برگشتن به سنت حضرت رسول.
      

21

        از حمایت تسلیحاتی مجاهدین افغان علیه شوروی با کمک پاکستان تا حمایت مادی و معنوی از جنبش زیرزمینی مقاومت لهستان وحمایت از عربستان سعودی بخاطر نفت با تقابل با ایران که بزرگترین دغدغه فکری خاندان سعودی شده بود ،راهبردهای دفاعی و پروژه جنگ‌ستارگان.همه این اقدامات دولت ریگان برای  ازبین بردن ساختار اقتصادی و سیاسی شوروی شرح میشود.کتاب به این نکته میپردازد که با حمله شوروی به افغانستان،دولت کارتر به هیچ وجه قصد حمایت همه جانبه از مجاهدین وتقابل جدی با شوروی در افغانستان را نداشت.حتی چشم اندازی هم از سقوط اقتصادی شوروی نبود.اما با روی کارآمدن ریگان سیاست جدی در تقابل با شوروی ایجاد میشود.درواقع روی کارآمدن ریگان یک چالش بسیار جدی برای شوروی ایجاد ‌کرد.ریگان یک مسابقه تسلیحاتی و فناوری را شروع کرد که شوروی اصلا آمادگی برای این رقابت نداشت.تحریم های اقتصادی و فناوری و کاهش فروش نفت توسط عربستان آسیب های بسیار جدی به شوروی وارد کرد که حتی اصلاحات اقتصادی سیاسی انجام شده توسط گورباچوف هم نتوانست کاری را از پیش ببرد.کتاب به شرح وبررسی تمامی این موارد میپردازد.
      

10

        کتاب با بررسی دوطبقه حامی مشروطه و سلطنت مشروعه شروع میشود.به این صورت که پژوهشگران مشروطه،سلطنت طلبان را مرتجع،مستبد و...میخواندند و پژوهشگران دیگر،مشروطه خواهان را طغیان گر،اشوب طلب،ضددین،غرب زده و...میخواندند.آبراهامیان میخواهد در این کتاب اول افکار و آمال و منافع هردوطیف را در جایگاه اجتماعی،اقتصادی و طبقه آنان بررسی کند.سپس با نگاه به اعتصاب و اعتراض خیابانی مردم چگونگی این روند به شکل نافرمانی و اعتراض مدنی را از مشروطه تا انقلاب اسلامی ۵۷ را نشان دهد.کتاب به دور از تخطئه کردن و ناسزا گفتن،بررسی و تحلیل میکند.درکتاب میگوید مردم ایران بدون اطلاع از چارچوب و اصول نافرمانی و اعتراض مدنی هربار که با این روش جلو رفتند به مقصود خود رسیدند.از زمان مظفرالدین شاه و بست نشینی و مهاجرت صغری تا سال ۱۳۵۷.در دومقاله اخر ،نویسنده که خود متاثر از افکار چپ است به بررسی جایگاه حزب توده و قدرت چانه زنی اتحادیه کارگری و همچنین غائله آذربایجان میپردازد.خلاصه که کتاب به نظر من میخواهد بگوید ونشان دهد که فلانی را انگلیس نیاورد و آن یکی را آمریکا.البته نه اینکه خارج تاثیرگذار نیست.اما داخل هم چندان اشوب طلب و ناآگاه نیست و تاثیر گذاری خود را بسیار دارد.کتاب ارزشمندی بود.به نظرم کتاب اتحادیه کارگری و خودکامگی در ایران نوشته آقای لاجوردی به تکمیل مطالب این کتاب کمک میکند.
      

24

        کتابی بی طرفانه و مستند باترجمه ای روان از آقای اشتری مثل دیگر کتاب های ایشان در ترجمه زندگینامه های سیاستمدران در نشر ثالث.چندنکته ای که جدا از اشنایی با شخصیت موسولینی و سیر وصعود و سقوط او بود سه موضوع تازگی داشت؛اول اینکه موسولینی بارها تلاش کرد که با انگلستان وفرانسه به یک نتیجه برسد راجب لغو پیمان ورسای که یکی از دلایل ظهورهیتلر و بروز جنگ جهانی دوم شد.دوم مخالفت اکید وی در حمله آلمان به روسیه و سوم قدرت تحلیل او راجب آینده چین و انگلستان.او معتقد بود اگر انگلستان و فرانسه با وی در لغو پیمان ورسای همراهی کرده بودند آتش جنگ روشن نمیشد واینکه اکنون شکست محور هویدا شده درواقع شوروی وارث بقایای متصرف شده آلمان است.که این اتفاق با غفلت غرب هم میتواند راجب چین اتفاق بیافتد.امپراتوری انگلستان بعد از این جنگ قدرت ونفوذ سابق خود را از دست میدهد وبرنده حقیقی این جنگ روسیه واستالین است.
برای  منابع بیشتر راجب فاشیسم؛ ریشه های تاریخی،اجتماعی و اقتصادی پیدایش فاشیسم از ناصرپویا،فاشیسم وکاپیتالیسم ترجمه مهدی تدینی وظهور وسقوط فاشیسم ترجمه علی اکبر عبدالرشیدی را معرفی کنم.خصوصا آثار مترجم خوب کشورمان آقای مهدی تدینی راجب فاشیسم.
      

21

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز عضو باشگاهی نیست.

چالش‌ها

لیست‌ها

این کاربر هنوز لیستی ایجاد نکرده است.

بریده‌های کتاب

این کاربر هنوز بریده کتابی ننوشته است.

فعالیت‌ها

فعالیتی یافت نشد.