یادداشت

سعید بیگی

سعید بیگی

17 ساعت پیش

تک پرده ای های چخوف
        نثر کتاب خوب بود اما گویا اصلا ویرایش نشده بود و غلط‌های تایپی و چاپی به قدری در کتاب دیده می‌شد که حوصلۀ آدم را سر می‌بُرد و حال آدم را بد می‌کرد!

در این کتاب با نُه نمایشنامۀ تک‌پرده‌ای روبروییم که بعضی از آنها را پیش از این، در کتاب «آواز قو و چند تک‌پرده‌ای دیگر» خوانده‌ایم.

این نمایشنامه‌ها به ترتیب عبارتند از:

ـ در شاهراه
ـ آواز قو
ـ خرس
ـ خواستگاری
ـ تاتیانا رپینا
ـ تراژدین اجباری
ـ عروسی
ـ جشن سالگرد
ـ مضرات دخانیات 

و در ادامه در بخش «افزوده‌ها»‌ این عناوین را می‌بینیم: 

ـ مرگ ناگهانی اسبِ درشکه
ـ شب پیش از محاکمه (داستان)
ـ شب پیش از محاکمه (نمایش‌نامه)؛ با مقایسۀ این اثر با داستانی به همین نام از چخوف، به نظر می‌رسد که این نمایشنامه ناتمام مانده است.

از نمایشنامه‌های این کتاب؛ خرس و خواستگاری به نظرم جالب‌تر بودند و از آنها بیشتر خوشم آمد.

در این نمایشنامه‌ها، چخوف از دلبستگی‌های مردم جامعه‌اش به مسائلی کم‌اهمیت و کم‌ارزش گفته است و نشان داده که مردم همیشه گرفتار افراط و تفریطند و با این رفتار نامناسب، هم خود و هم اطرافیان‌شان را به دردسر می‌اندازند.

ما هم در جامعه با این گروه‌های مردم روبرو می‌شویم که تنها به دنبال کسب منافع شخصی‌اند و جز آن چیزی برایشان اهمیت ندارد و بی توجهی به دیگران و سرنوشت آنان، در نهایت به خودشان آسیب خواهد رساند.

کلام چخوف ساده است و سهل و ممتنع و البته در پس این کلام به ظاهر ساده، با توانمندی دنیایی زیبا ساخته که به راستی تماشایی است.

این دومین دیدار من با نمایشنامه‌های جناب چخوف است و ایشان با قلم خود مرا علاقه‌مند به خواندن دیگر آثار خویش نموده‌اند.
      
51

10

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.