یادداشت
1402/12/25
کتاب مانند سایر تصاویر روایت غرب از کره شمالیست؛ و در واقع منطبق با همان روایتی ست که کشورداران کره شمالی سعی کردهاند تا از خودشان به دنیا مخابره کنند. نویسنده در سالهای ریاست جمهوری دبلیو بوش پسر به پیونگیانگ رفت و آمد دارد. نخست دلیل رفت و آمد نویسنده بسیار جالب است. او یک کارگردان و انیماتور کانادایی مقیم فرانسه است که برای مدیریت و سرکشی بر فرآیند ارزان تولید انیمیشن در کره شمالی به آنجا سفر میکند. داستان از این قرار است که فریمهای اصلی در فرانسه طراحی میشوند و فریمهای میانی به صورت ارزانتر در شرق آسیا و به خصوص کره شمالی... همین آغاز کافیست تا آن تصویر «کره شمالی جدا از جهان» کمی در ذهن آدم مخدوش شود.... اما از این جا به بعد تصویرها مانند سایر توصیفهاست. زندانی هر مستشار و یا مسافری در چند پرده مختصر و تجربه محدود... و صورتهای سردی که به هیچ عنوان ارتباط برقرار نمیکنند؛ و آیینی غیرذاتگرا و موهوم و بنبستی تمام عیار و غیرانسانی برای من که در همزمانی با این کتاب سفرنامه «نیمدانگ پیونگیانگ» از رضا امیرخانی را هم میخواندم شباهت زیاد تجربهها در دو سفرنامه با حداقل دو دهه فاصله و در دو زمان قاعدتاً متفاوت پدر و پسر جالب توجه بود. از سویی دیگر تجربه کتابی کمیک و تماما تصویری در مقابل سفرنامه نوشتاری، ارادتم را به کمیک و کتب تصویری دوچندان کرد... انتقال پیام در این کتاب بیشتر از کتاب نوشتاری امیرخانی بود و این قابل توجه است
0
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.