یادداشت امیر کیوانی

        مقایسه نظریات کالوینیستها با دیگر فرقه ها مخصوصا پروتستان در این کتاب جلب توجه می‌کرد.
در سایت پژوهه(پژوهشگاه باقر العلوم علیه السلام)توضیح زیر را خواندم:
جایگاه کالوینیسم در نهضت اصلاح دینی

اصلاح‌گران دینی که با ثروت‌اندوزی کلیسای کاتولیک از راه زمینداری (فئودالیسم)و آمرزش‌فروشی مخالف بودند، با کل مفهوم سلسله مراتب کلیسا مبارزه کردند و مدرس‌گرائی را به‌عنوان محصول فاسد آن سلسله مراتب نکوهیدند و بازگشت به اصول اولیه‌ی مسیحیت را تشویق کردند.آنها بسیاری از آداب و رسوم جامد کاتولیسیسم را کنار گذاشتند و معتقد بودند دین از روح بشر جدائی‌ناپذیر است و کافی است هر کس روح خود را متوجه پروردگار کند، بدین ترتیب مراسم و مناسک دینی و مذهبی بسیار ساده شد. روزگار نو ضروری ‌می‌کرد کلیسا از همه‌ی وسائل تجملی و گرانبها رهائی یابد و به اصطلاح کلیسای ارزان جای کلیسای تجملی را بگیرد.جنبش اعتراضی، پروتستانی انجیل را یگانه منبع درک و دریافت حقیقت می‌دانست و خطاناپذیری پاپ را در هیچ مساله‌ی دینی نپذیرفت.

به‌طورکلی در نهضت اصلاح دینی چهار گروه حضور دارند که عبارتند از:آئین لوتری، آئین کالوینی، آناباپتیسم و ضد اصلاح دینی‌ها یا اصلاحات کاتولیکی.اصطلاح نهضت اصلاح دینی گاهی به معنای خاص‌تری استعمال می‌شود که شامل اصلاحات کاتولیکی نمی‌شود.در این میان اصول نظری و عقیدتی که از نهضت اصلاحی کالوینیستی حاصل شد معمولا عقائد و نظرات اصلاح شده (Reformed) خوانده می‌شود، کلیساهایی که از این حرکت اصلاحی در بخش فرانسوی زبان سوئیس برخاسته‌اند نیز کلیسای اصلاح‌شده خوانده می‌شود.


      
38

5

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.