یادداشت هانا خوشقدم
1403/6/12
4.3
30
بسمالله برای اولین تجربه از دنیای ژانر فانتزی سراغ مو مو رفتم. الان بعد از تمام کردنش قویترین حسی که در من ایجاد کرد، خستگی است. واقعا ذهنم از اینهمه تصور کردن، درد گرفت. حس آدمی را داشتم که دارم جنسی را میخرم که خیلی زیباست، اما خودم و بقیه میدانیم نسبت به کاراییاش نمیارزد. کتاب برایم یک تور مسافرتی پر از زرق و برق بود که در آخر ما را به دیدن یک کلبهی کاهگلی ساده میبرد. حتی با احتساب مخاطب نوجوانش هم از سبک و سیاقش خوشم نیامد. یک چیز دیگر راجع به این اولین ملاقاتم بنویسم و بروم سراغ کتاب. هر هنرمندی ما را درگیر داستان خودش میکند. وقت و انرژی و پول میدهیم و دیدگاه پدیدآورنده را میخریم. نقاش، چشم ما را درگیر میکند و نوازنده گوش ما؛ اما نویسنده است که مستقیما به اتاق فکر و اندیشهمان راهش میدهیم. حالا فانتزی خواندن _یعنی وارد شدن به یک دنیای دیگر که ساخته ذهن مولف است_ خیلی ریسک بزرگی است. اینکه بعد از راه دادنش به ساحت ذهنت، بگذاری کل چیدمان اتاق را هم عوض کند، دیواری را بریزد و جای نامربوطی تیغهای بکشد. حالا اینهمه کارگری و عملگی نویسنده را میکنی که چه بشود؟ متاع دیدگاهش را روی میزی که دو پایهی مقارنش را بریده و آنرا روی یخچالی که تویش کاکتوس چیده بگذارد و تقدیمت کند! وقتی کاغذ کادوی دیدگاه داستان باز شد، بعد از اینهمه خستگی برای تصور کردن فضای داستان و خفه کردن صدایی که بعد از هر صفحه هشدار میدهد «با عقل جور نمیاد آخه!»، دیگر رویت نمیشود به نویسنده بگویی: «فقط همین؟» (اینها را راجع به مومو گفتم. باز هم فانتزی خواهم خواند و خبرتان خواهم کرد. امیدوارم برای بعدی با جملهی «میخکوبکننده بود» نقد را شروع کنم.) همه میگویند رمان مومو راجع به زمان است. اما من میگویم راجع به کار است؛ کاری که به زمان معنا میدهد. وگرنه خود مومو هم وقتی «کار» داشت، هم عجله میکرد، هم توسط لاکپشت، وقت تلف کردنش تقبیح میشد و هم پی زمان بیشتر میگشت. کارهایی که اگر مردم دیگر انجام میدادند، قبیح بود و نفرینشان محسوب میشد. از تمثیل گل ساعتی و مرگ خوشم آمد. گرچه تئوریهای استادخان خیلی با موازین اعتقادیم میزان نبود. حس میکردم مردان خاکستری باید برای حیات حریصتر باشند اما خب همان تسلیم در قرعهکشی نابودی زوج و فردی، تصویر و تمثیل بهتری میداد از تقدس منفعت گروه در دنیای سرمایهداری.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.