یادداشت Aylin𖧧
1403/10/21
سه روایت. سه روایت از مردی که خدا دوست داشت او را کشته ببیند. باید بگم بیشتر سه روایت از جناب حر بود؛ تا سه روایت از حضرت اباعبدالله. روایت اول، قلم سنگینی داشت؛ حداقل برای من. گاهی هر سطر رو چند بار میخوندم تا متوجه معنا و منظورش بشم. زاویهدید هم مدااااام تغییر میکرد و این آزارم میداد. با این حال، قلمش قشنگ بود. اون بخش که از زبون خاک کربلا روایت شده بود رو خیلی خیلی دوست داشتم. روایت دوم رو اصلاً نپسندیدم. انگار بخوای کل روز عاشورا که نه، کل زندگینامهی امام حسین علیه السلام رو توی یک روایت جا بدی. خیلی خیلی خلاصه بود و بالا بودن کمیت، کیفیت کار رو واقعاً پایین آورده بود. شخصیتپردازی ضعیفی هم داشت. شاید بخوایم بگیم این روایتْ تاریخی بود نه داستانی؛ اما نه. تاریخی هم نبود. یه چیزی بین روایت تاریخی و روایت داستانی بود که نتونست حق هیچکدوم رو ادا کنه. دوباره از یک جایی به بعد شخصیت جناب حر وارد داستان میشد و همون مواردی که توی روایت اول دیدیم، توی روایت دوم هم اتفاق میافتاد، با اندکی تغییر؛ و ادامهدارتر نسبت به روایت قبل. روایت دوم مثل کتابهای درسی بود راستش. فقط داشت خبر میداد که این اتفاق افتاد و بعدش فلان اتفاق و بعدش هم اون یکی اتفاق. هرچند که در مورد مستند بودن برخی از همین اطلاعات هم مطمئن نیستم. به نظرم روایت دوم نتونست معنا و مفهومی رو که باید، به مخاطب برسونه. عجلهای بود. خشک بود. خبری بود. به دل ننشست. و اما روایت سوم. باز هم روایت حال جناب حر؛ اما خیلی لطیفتر و روانتر. کاش کل کتاب مثل روایت سوم بود. ورود شخصیت قیس به داستان، روایت سوم رو منعطفتر کرده بود. البته فکر میکنم قیس و پدرش و دوستانش شخصیتهای خیالی بودن؛ اما چون وارد صحنهی جنگ روز عاشورا نشدن کاری با این مورد ندارم. صحنهسازی و شخصیتپردازی روایت سوم خوب بود، روی داستان کار شده بود و پایانش -در واقع پایان کتاب- رو اینقدر دوست داشتم که بهتنهایی، امتیازی رو که برا کتاب در نظر داشتم بالا برد. یه مورد دیگه که در طول خوندن کتاب اذیتم میکرد، تکرار مکررات بود. ما برخی دیالوگها و اتفاقات رو توی هر سه روایت دیدیم. کاش نویسنده توی چینش روایات و اتفاقاتی که قرار بود توی هر روایت شرح داده بشه، تجدید نظر میکردن. کتاب میتونست خیلی زیباتر، روانتر و تاثیرگذارتر از این باشه. به هر حال، سه ستارهی کامل.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.