یادداشت بهارفلاح🌺⭐
3 روز پیش
⚫📖کتاب حاضر، شامل دو نمایشنامه با عنوان «ایفیژنی در اولیس» و «ایفیژنی در میان توریها» نوشته اوریپید سنتشکن هستش «ایفی ژیناهای» «اوریپید» دو شاهکار وتراژدی دوست داشتنی هستن که با تراژدیهایی که تاحالا خوندیم کمی متفاوتن، اینجا قهرمان پایان تراژیکی درانتظارش نیست ادبیات ساده اوریپید به دور از زبان پرطمطراق وسنگین ادبیات کلاسیکه،البته این نمایشنامه اوریپید از قوانین ارسطویی(وحدت زمان ،وحدت مکان و وحدت موضوع) پیروی کرده ،اما در کل تراژديهاي اوريپيد با آیسخولوس وسوفوکل فاصله دارن همینجا در هر دو ايفيژني اونقدر خوف تراژيك ما رو احاطه نمیکنه،البته هردو تراژدی پراز تعلیق و شوروهیجان هستن برای خواننده .جالبه اوریپید اول ایفیژنی درمیان توریها رو نوشته بعد از ده سال ایفیژنی در اولیس رو نوشته درصورتی که درمورد تقدم وقایع باید برعکس میبود. ◾آگاممنون، پادشاه یونان، قصد داره با لشکری به جنگ تروا ⚔️حرکت کنه. اما به دلیل خشم آرتیمیس، الهه شکار، بادها نمیوزن (به روایتی در گذشته آگاممنون گوزن محبوب آرتیمیس رو شکار کرده واو ازش کینه گرفته وبا توجه به منطق عجیب خدایان که فرزند بارگناه پدر رو به دوش میکشه!با قربانی کردن ایفیژنی قصد انتقام داره) کشتیها قادر به حرکت نیستن.کالکاس (پیشگو) میگه که تنها راه فرونشاندن خشم آرتیمیس، قربانی کردن دخترش ایفی ژنیاست. آگاممنون با اکراه این تصمیم را میپذیره و ایفی ژنیا رو به بهانه ازدواج با آشیل به اولیس فرا میخونه. در اولیس، ایفی ژنیا با مادرش کلوتایمنسترا و برادرش اورستس به محل قربانی میاد. ایفی ژنیا درابتدا با آشیل و مادرش همراه میشه تا از این قربانی کردن جلوگیری کنن. اما در نهایت دچار تحول شخصیت میشه با شجاعت و فداکاری به استقبال مرگ میره،وباعث تحیر آشیل میشه ◾در تريلوژي اورستیا اثر آيسخولوس که خوندیم قصه برمبنای این بود که ايفيژنيا قرباني شده یعنی انگار اگر ایفی ژنی قربانی نشده بوداون وقایع اتفاق نمیافتاد وکلوتمنسترا از آگاممنون انتقام نمیگرفت که باقی وقایع مثل انتقام خون پدر توسط اورستس اتفاق بیوفته...اما اینجا در هر دو نمايشنامههاي اوريپيد كه گرد اسطوره قرباني شدن ايفيژني چرخ ميخورن، ايفيژني توسط آرتميس ربوده و به توري برده میشه به عنوان کاهن معبد برگزیده میشه ومأمور پاشیدن آب مقدس روی یونانی های محکومبه قربانی شدن میشه سوال برامون پیش میاد بااین وجود چقدر ميشه به بازشناختي كه اوريپيد از ايفيژني داده اعتماد کنیم؟اوریپید به صلاحدید خودش ویا اینکه براي رضایت مخاطبان و خودش تغييراتی داده،هرچند اسطورهها قدرتمند بر سر جاي خود هستن... اینکه ما سوال برامون پیش میاد یعنی واقعاً ایفیژنی قربانی شده یا نه؟از جذابیت تراژدی کم نمیکنه.....هم روایت آیسخولوس زیباست، هم اوریپید وچقدر خوبه هر نویسنده با زاویه دید خودش برامون تصویر سازی میکنه.. ◾🎭واما نمایشنامه دومایفیژنی در توریها (کریمه فعلی)در این سرزمین،چندین سال از واقعه اولیس گذشته،ایفیژنی به عنوان کاهنه معبد آرتمیس مشغول به کار شده و وظیفه داره بیگانگان رو قربانی کنه،از طرفی اورستس پس از قتل مادرش با وجود تبرئه شدن توسط آتنا ولی باز همه جا فیوریها یا همون الاهگان انتقام(🕳️این روزا کتاب «دوزخ »از سه جلدی کمدی الهی دانته رو دارم میخونم اونجا فیوری ها رو که سه تن هستن رو توی دوزخ با عذاب برامون توصیف میکنه ) به دنبالش هستن ومدام درحال گریختن از اوناست فیوریها مثل عذاب وجدانی مدام اونو دچار اضطراب وجنون میکنن،آپولو به اورستس گفته که اگر به سرزمین توری ها بری واز معبد تمثال آرتمیس رو برای من بیاری از این حالت نجات پیدا میکنی(آپولو برادر آرتمیس) اورستس، به همراه دوستش، پلادس(همسر الکترا)به این سرزمین میره،ایفیژنی با کمک نشانهها، هویت برادرش رو میشناسه و با نقشهای، هر سه نفر موفق به فرار از سرزمین توریها میشن و در نهایت، ایفیژنی، اورستس، و پلادس به یونان باز میگردن. برعکس باقی تراژدی ها به خوشی تمام میشه! ✔️اینجا آشیل اوریپید خیلی از آشیل هومر برای منِ مخاطب جذابتره،اونجا آشیل برای دوستش ۱۲پسرجوان رو قربانی کرد ولی اینجا برای جلوگیری از قربانی شدن ایفیژنی تلاش میکنه این جنگجوی مغرور از حق دفاع میکنه حتی وقتی لشکریان بهش سنگ میندازن بازم ادامه میده،شخصیت جذاب نمایشنامه بود برام ✔️مقدمه کتاب کاربردی بود خصوصاً اگر به لو رفتن قصه حساس نباشیم ترجمه کتاب هم ترجمه خوب و روون بود
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.