یادداشت فاطمه توکلی
6 روز پیش
شرایطی که ترسیم شده، زیادی ایدهال هست . متاسفانه چخوف نمیتونه دیلماهای خوبی طراحی کنه و به این کار اصرار هم داره.. خیلی کلید اسرار طوری پیش میره. شرایطی که برای زندانی مهیا شده اصلا نمونه آزمایشی خوبی نیست و تهش هم به سوال ابتدای کار جواب نمیده و سعی میکنه خیلی آرمانگرایانه یه پاسخ رویایی مذهبی بده ولی اونم توی شرایط درست نیست
(0/1000)
نظرات
6 روز پیش
اینکه گفتین چخوف نمیتونه dilemma خوبی طراحی کنه، منظورتون تو این داستان بود یا بصورت کلی؟ بقیهی آثارش رو هم خوندین؟ چون چخوف از استادان طراحی dilemma بشمار میره! اصلا معروفه که با مهارت تمام اون ها رو ساده و ملموس شروع میکنه ولی به مرور که پیش میره لایههای فلسفی و روان شناختی روشون میذاره(درست مثل همین داستان) و اتفاقاً یکی از شاه کلیدهای قدرتش در داستان کوتاهه.
4
0
3 روز پیش
دوم اینکه البته که سنجش هر اثر نویسنده باید در شرایط زمانی و مکانی اون نویسنده باشه ، و خب ادبیات روسیه در کل استعاره سازی های زیاد ، مقدس سازی بی تعلقی ، رهایی طلبی هایی از جنس ول کردن همه چیز و جملات شورانگیزی داره و گاهی این چنین مواردی رو به عنوان پوئن های شاهکار بودن یک اثر معرفی میکنن، که در نظر من اغراق آمیزه. این طور که نگاه کنیم شاید در این نظام نوشتاری چخوف استاد دیلما سازی باشه، اما در نظر من نیست البته این انتقاد، ربطی به ارزش داستان، روند و نتیجه گیری اون نداره، بحث فقط روی توان دیلماسازی هست
0
3 روز پیش
سلام. ممنون از توضیحتون. بله درسته معروف بودن که قطعاً ملاک نیست، من هم کتابهایی از بعضی نویسندگان معروف یا بعضی آثار بهاصطلاح شاهکار رو نمیپسندم، ولی واقعیتش اینه که این رو یک نظر شخصی میدونم نه یک حکم کلی درباره تواناییهای نویسنده. گفتن اینکه «چخوف نمیتونه دیلماهای خوبی طراحی کنه» یعنی نادیده گرفتن مهارت بالایی که توسط عدهی زیادی پذیرفته شده، نه یک نظر شخصی. مثال روشن این مهارت هم اتاق شمارهی ششه؛ دوراهی سادهی بین دکتر و بیمار، یه سری سوال اساسی دربارهی اخلاق، عدالت و معنای زندگی رو پیش میکشه. بنظر من در «شرطبندی» هم همینطوره، از یک موقعیت به ظاهر ساده ی شرط بندی، به یک پرسش عمیق دربارهی ارزش زندگی، دانش و لذت رسیده و این صرفاً عوض شدن نیست بلکه عمیق شدنه. @lia.tavakoli
0
فاطمه توکلی
3 روز پیش
0