یادداشت سهیل قریب
17 ساعت پیش
4.3
24
《تاریخ در قامت ادبیات》 رمان سوربز اولین تجربهی خوانش من از یوسا و دومین تجربه از نویسندگان آمریکای جنوبی بود. با توجه به تجربهی قبلی که چندان جذبم نکرده بود در ابتدای شروع رمان سوربز هم با مواجهه با اسامی متعدد لاتین احساس کردم با رمانی خستهکننده روبرو هستم که قرار است مثل تجربهی قبلی نیمه کاره رها شود ولی فقط کافی بود چند صفحه از شروع داستان بگذرد تا کشش و جذابیت داستان مرا با خود همراه کند. جذابیتی که همینطور بی وقفه تا آخرین صفحهی رمان ادامه داشت و مرا در دورهی ۳۰ سالهی دیکتاتوری توروخیو در جمهوری دومنیکن غرق کرد. در حین مطالعه و بعد از اتمام رمان به مواردی فکر کردم که این داستان تاریخی را که قابلیت تبدیل شدن به یک گزارش خطی کسل کننده را داشت، به داستانی پرکشش و جذاب برای من تبدیل کرد. موارد زیر نکاتی هستند که برای من در گیرایی داستان تاثیر مهمی داشتهاند: ۱- روایت داستان در سه موقعیت روایی مختلف: بنظر من این نکته باعث شده بود روایت داستان از یک روایت صرفا تاریخی فاصله گرفته و با تعریف داستان از نگاه راویان متفاوت در سه موقعیت مکانی و زمانی متفاوت داستان را از خطر کسل کنندگی و روایتی خطی و گزارش گونه از تاریخ دور کند. و جدا از این مسئله این نوع از روایت این امکان را هم به مخاطب می دهد که با یک دورهی تاریخی از سه نگاه متفاوت که هر کدام به نوبهی خود وجه خاصی را از یک دیکتاتوری نشان میدهد آشنا شود. ۲- تغییر زاویه دید از سوم شخص به دوم شخص: تغییر گهگاهی زاویه دید از سوم شخص به دوم شخص که به ویژه در روایت از زبان اورانیا بیشتر مشهود بود بنظر من شگردی از طرف نویسنده بود تا خواننده را با نگاهی قضاوتگرانه و پرسشگر به صورت فعالانه در راویت نگه دارد و اجازه ندهد مخاطب صرفا به خوانندهای منفعل و خارج از متن تبدیل شود که اتفاقات تاریخی را از نگاه ناظری سوم شخص نگاه میکند. ۳- روایت غیر خطی اتفاقات: داستان به خاطر روایت یک دورهی طولانی تاریخی پر است از خورده داستانها و اتفاقات مختلف که در دورههای زمانی مختلف برای شخصیتهای داستان رخ میدهند ولی باز هم یوسا با نوعی روایت هوشمندانه و درست علاوه بر اینکه روایت را به سمتی گیج کننده نبرده است که خواننده را در کلاف سر در گم اتفاقات متعدد رها کند، روایت را از خطر افتادن به دام خطی شدن و گزارش پشت سر هم اتفاقات نیز نجات داده است. او در ابتدا با ذکر عنوانی و اشارهای تیتروار به اتفاقات مهم در طول داستان و بعدتر با بسط هر روایت در جای خود خواننده را کنجکاوانه در عطش دریافت اطلاعات نسبت به آنچه رخ داده تا آخر داستان با خود میکشاند. ۴-شخصیتهای کامل و کنشگر: شخصیتهای انتخاب شده برای روایت داستان نیز بنظر من یکی دیگر از هوشمندیهای نویسنده برای ایجاد جذابیت در طول داستان است. شخصیتها همگی انسانهایی کنشگر هستند که در برههای از زمان روایت میشوند که برای رسیدن به هدفی خاص و با امیال و خواستهای شخصی علاوه بر پیش بردن پیرنگ کلی داستان، تاریخ را هم روایت میکنند. این روایت تاریخ به صورتی در هم تنیده با همراه شدن با انسانهایی که در موقعیتی از زندگی در تلاش برای رسیدن به هدفی خاص بنا بر امیال شخصی هستند علاوه بر ایجاد کشش بیشتر خواننده را هم به شخصیت داستان نزدیک تر می کند تا بتواند با همدردی و همذات پنداری با شخصیتهای داستان از منظر نگاه شخصی آنها که هر کدام به گونهای درگیر این دورهی تاریخی بودهند به تاریخ نگاه کند. مطالبی که در بالا گفته شد و مطمئنن نکات مهم دیگری که بنظر من نیامده همگی دلایلیست که باعث میشود خواننده ناظر یک روایت کسل کننده و با نگاه صرفا تاریخی به یک دوره نباشد( مسئله ای که به راحتی می توانست در این نوع داستان رخ بدهد) و در عوض فعالانه درگیر داستانی شود که نگاهی ورای سیاست و تاریخ داشته و با نگاهی انسانی به روایت یک دورهی مهم از تاریخ یک کشور پرداخته است و این بنظر من همان کاریست که ادبیات انجام می دهد. ماریو بارگاس یوسا به زیبایی این کار را انجام داده تا به بهترین شکل ممکن تاریخ را تبدیل به ادبیات کند.
(0/1000)
نظرات
12 ساعت پیش
جالب بود ،قلم یوسا واقعا جادو می کنه بنظرم باقی کتاب هاش رو هم بخونید هرکدوم شاهکار ان و کم نظیر مثل دوران سخت ،قهرمان عصر ما ، جنگ آخر زمان یا مرگ در آند و گفتوگو در کاتدرال
2
11 ساعت پیش
سلام امید عزیزم، خوشحالم که از یادداشتم خوشت اومد، این یادداشت رو من حدود ۵،۶ سال پیش نوشتم زمانی که کتاب رو خوندم ولی امروز اینجا پست کردم، بعد سور بز سراغ بقیه آثار یوسا رفتم و آثاری رو که نام بردی بغیر از گفت و گو در کاتدرال بقیهش رو خوندم، همهشون خیلی خوب بودن ولی حقیقتا هیچکدوم طعم و مزهی سور بز رو برام نداشتن و اون شور و شوق مطالعهی اون کتاب رو برام ایجاد نکردن، چند کتابی دیگه ازش رو هم در کتابخونه دارم که نخوندم مثل مرگ در آند و قصهگو و قهرمان فروتن که وقت نشده برم سراغشون ولی خیلی در مورد کاتدرال شنیدم و چند باری هم در حد چند صفحه شروعش کردم ولی نمیدونم چرا کامل نمیرم سراغش شاید اینقدر که در موردش شنیدم باعث شده یکم ازش بترسم ولی حتما باید برم سراغش. @omid...abad
2
2
5 ساعت پیش
دقیقا موافقم، هم توقع بالاتر هم ترس از عدم ارضای اون توقعات باعث میشه سختتر سراغ کتابای بعدی بری ولی در کل تجربه هم به من ثابت کرده پسندیدن یه اثر از یه نویسنده الزاما به این معنی نیست که تمام اثارش اونطوری مطابق میل ادم باشن، بعضی وقتها میبینی تکرار اون سبک خستهت میکنه و دفعهی اول جذابیت داشته، بعضی وقتها سبک اثار خیلی متفاوته و اثار دیگه اونقدر جذاب نیست، مثلا دقیقا مثالی که خودت زدی جنگ آخر الزمان واقعا برای من سخت خوان بود در صورتیکه من سور بز رو توو ۵ روز تموم کردم، چیزی که منو جذب سور بز کرد اون فرم رواییش بود که برای من خیلی جذاب بود و منو میکشوند جلو که توو یادداشت هم در موردش نوشتم و این الزاما تو اثار دیگهی یوسا به این قدرت برام اتفاق نیفتاد، شاید اگر بخوام یه مثال دیگه از این شکل قدرت روایت برای خودم شخصا بگم رمان 1Q84 موراکامی بود که همین حس رو بهم داد. @omid...abad
0
7 ساعت پیش
چندین سال گذشته من این کتاب درخشان رو برای یکی از دوستانم هدیه گرفته بودم.. جالب این بود که خودم شناختی از یوسا نداشتم... اما علت تهیه این کتاب علاقه دوستم به یوسا بود چند روزی کتاب مهمون خونمون بود تا به زمان مناسبش تقدیم رفیقم کنم تو اون چند روز یواشکی چند صفحه شو خوندم و حظ بردم از این مهارت و از این توانایی.... خلاصه با عذاب وجدان به منزل جدیدش راهیش کردم 😅😅 و هنوز که هنوزه در حسرت خریدن و خوندنش هستم...فکر کنم الان یه تومنی شده باشه اون موقع 200 تومن بود
2
1
5 ساعت پیش
😃 من کتاب رو سال ۹۸ خریدم ۹۵ تومن الان سرچ کردم شده ۹۵۰ تومن 😮 بنظرم لذت خوندنش رو از دست نده یجوری جورش کن حیفه 😁
1
امید ابد
8 ساعت پیش
2