یادداشت امیرهادی تخشید

تمایز و امتیاز
        تمایز و امتیاز کتاب قابل توجهی است که حین خواندنش از جسارت و جامعیتی که در پرداخت روشمند به مسئله داشت یاد گرفتم. چیت‌ساز در این اثر برخلاف لغزش‌های گاه و بیگاهش در پرداخت به مسائل، دست کم توانسته تا یافته‌های مصاحبه‌های خود در رابطه با تجربه تحصیل در مدارس غیرانتفاعی اسلامی دخترانه را سامان بخشد و آن‌ها را بسیار جامع صورت‌بندی کند. 

بخش‌هایی از کتاب به‌شدت گزنده و قابل توجه‌اند. نظیر توضیح ادراک حداقلی دانش‌آموختگان این مدارس از مفاهیم عدالت و بی‌عدالتی، نسبتی که این گروه با حاکمیت برقرار می‌کنند و رواج الگوهای خاص مصرفی در دوران تحصیل و بعد از آن تحت تأثیر گزینش مدرسه و مواجهه با آدم‌های متفاوت در دانشگاه. 

مهم‌ترین وجه این کتاب پرداخت به مسئله مدارس غیرانتفاعی اسلامی با نگاهی اجتماعی است که به دور از نیت‌خوانی‌های سیاسی و الهیاتی به مسائل وقوع‌یافته انضمامی می‌پردازد. امری که سبب می‌شود افراد به پیامد‌های ناخواسته این مدارس توجه کنند و به‌جای آنکه به توضیح نیت‌ها و رویکردهای ذهنی پیش برندگان این مدارس بپردازند، دریابند که چگونه چنین فرمی از آموزش، به لحاظ منطقی می‌تواند چنین تبعاتی (مثبت و منفی) را به همراه داشته باشد. 
      
350

23

(0/1000)

نظرات

خود خانم چیت‌سازان، همین اخیرا یه توئیت در معرفی این کتاب زده بود که ضدتبلیغ (#کالا!) بود برای کتاب. از معرفیِ خودشون بر می‌اومد که کتاب در بندِ کلیات باشه. ولی خب، گویی اینجوری نیست.

جالب شد! 
2

1

یه مقاله هم از پایان نامه در آورده که اون باز خیلی به نظرم قابل توجه نیست. به کتاب اما نمیشه گفت که در بند کلیاته. به هر حال خیلی جامع است و نکات زیادی رو میگه که شاید باعث بشه از یه سطحی بیشتر عمق پیدا نکنه اما به عنوان یه کار ابتدایی توی این موضوع -که قاعدتاً باید تا حد قابل توجهی دائرة‌المعارفی باشه- به نظرم قابل استفاده است حتما؛ خاصتا اگه کسی تجربه تحصیل توی چنین مدارسی داشته باشه که حتما میتونه برای هر عنوان و زیر عنوانی شواهدی از تجربه زیسته خودش هم پیدا کنه. 

2