یادداشت طه
بنده متاسفانه هنوز کتاب را مطالعه نکرده ام. اما به نظرم لازم است مطالبی را در باب آقا سید علی قاضی عرض کنم، که به گمانم نویسنده محترم نفرموده اند. علمای نجف، و همچنین علمای قم و مشهد و... به خاطر مخالفتهایی که برخی تصوفستیزان با تصوف میکرده اند، معمولا نام صوفی بر خود نمینهادند و به جای لفظ تصوف از عرفان استفاده میکردند و میکنند. بزرگان مکتب عرفانی نجف هم برای اینکه مصون بمانند نسبتشان با صوفیان را انکار میکردند و بعضاً هنوز متأسفانه میکنند. سلسلهی اساتید آقا سید علی قاضی چنین است: شیخ محمد بهاری آخوند ملاحسینقلی همدانی سید علی شوشتری صدر الدین کاشف دزفولی آقا محمد بیدآبادی قطب الدین نیریزی کاشف دزفولی و آقا محمد بیدآبادی و قطب الدین نیریزی از مشایخ طریقت ذهبیه بودند. سلسلهی اساتید آقا سید علی قاضی همچنین با طریقت نعمتاللهیه هم ربط و نسبتهایی دارد. خود آقا سید علی قاضی نیز با حاج بهارعلیشاه خاکسار ارتباط و رفت و آمد داشته اند. کوتاه سخن اینکه آقا سید علی قاضی طباطبایی و شاگردانشان مانند علامه طباطبایی و شاگردان شاگردان ایشان مانند علامه حسنزاده و شاگردان ایشان هم به نوعی ذهبی هستند، اگرچه معمولا اظهار نمیکنند برای اینکه از مخالفتها در امان بمانند.
11
(0/1000)
نظرات
سلام و عرض ادب بنده هم بد نمیدونم. فقط میخواستم عرض کنم که در انتساب ایشان به ذهبیه شکی نیست. بماند اینکه الان برخی از پیروان هم مکتب نجف، مانند جناب آقای مروجی سبزواری، رسما میگویند که ما از ذهبیه هستیم. مسألهای نیست که با تعالیم شخص دیگری ترکیب شده باشد...این ترکیب و در نتیجه انشعاب همواره رخ داده و میدهد، کما اینکه در نعمتاللهیه صفیعلیشاهیه، مونسعلیشاهیه، گنابادیه و... داریم. آقای قاضی مستقیم شاگرد مرحوم نیریزی نبوده با واسطه شاگرد ایشان بوده. در عرفان/تصوف پیر شرط راه است ، بالاخره باید معارف را از یکی اخذ کرده باشند. لطفا به جای لفظ فرقه از لفظ طریقت استفاده کنیم که بار معنایی منفی ندارد🌹🙏🌹
0
محمدرضا ایمانی
1402/01/13
0