یادداشت زهرا دشتی
1402/8/11
من همیشه متوجه این بودم که آدمها جذب قصهها میشوند، در هر جایی و به هر نیتی که تعریف شوند. اما هیچ فکر نمیکردم که قصهها در برند سازی و توسعه کسب و کار به شکل سازمان یافته استفاده شوند تا این که در یک ارائه آنلاین با فردی آشنا شدم که از قصهها، برای توسعه و پیشرفت سازمانی که عضوی از آن بود استفاده کرده بود، در جایگاههای مختلف، از منابع انسانی تا پشتیبانی و فروش و ... نکته جالب این بود که او کاملا تجربی و بیاطلاع از تجارب جهانی استفاده از قصهها این مسیر را پیموده بود و بعدها فهمیده بود که از قصهها در کسب و کار، در سطح جهانی استفاده میشود. من هم در راه درک چگونگی کاربرد قصهها در کسب و کار سراغ دو کتاب «بهترین قصهگو برنده است» و «هر برند یک قصه است» از نشر اطراف رفتم که تحت عنوان «روایت در کسب و کار» چاپ شده بود. این دو کتاب از دو جهت به کاربرد روایت در کسب و کار میپردازند، «بهترین قصهگو برنده است» از جنبهها فلسفی و بنیادی تاثیر قصهها در زندگی و نه فقط کسب و کار صحبت میکند، از این که قصه چیست و چطور قصهها را پیدا کنیم و ... اما کتاب «هر برند یک قصه است» یک کتاب کاملا تکنیکال و آموزشی است. دانلد میلر در این کتاب از چهارچوبی که برای ساخت قصهی برندها تدوین کرده میگوید: SB7. همان طور که اشاره کردم این کتاب که در سه بخش تدوین شده، کتابی آموزشی است. در فصل اول به اهمیت و تاثیر قصهی برند در موفقیت سازمان و برند میپردازد با عنوان «چرا بیشتر بازاریابیها هدر دادن پول است؟» و راهکار پیشنهادی خود برای حل این مشکل را ارائه میکند: استفاده از چهارچوب سادهی SB7. در بخش بعد با عنوان «قصهی برندتان را بسازید» هفت مرحله چهارچوب مذکور را با مثالهایی روشنگر توضیح میدهد. میلر در نامگذاری فصول این بخش هنر خود را نمایش میدهد : عناوین این هفت فصل عبارتی را تشکیل میدهند که خودش یک قصه است. در بخش آخر دانلد میلر ما را به اقدام فرا میخواند «اجرای برندنامهی قصهی برند» و از تاثیر محصول چهارچوب SB7 که «قصهی برند» است در دگرگونی سازمانها میگوید. در قصهای که میلر در کتاب «هر برند یک قصه است» برای ما تعریف میکند، ما (منِ خواننده) قهرمان ماجرا هستیم. مایِ خواننده کتاب، قهرمانان برندمان هستیم و در تلاشیم که تحولی انسانی در سازمانمان ایجاد کنیم که هم اعضای سازمان و هم مشتریان سازمان تجربهی زیستهی بهتری در کنار یا در بطن سازمان ما داشته باشند و میلر خود راهنمای ماست و به ما کمک میکند که ما روزی خود «راهنمای» سازمان و مشتریانش شویم. در واقع میلر خود برای نوشتن این کتاب، از چهارچوب ساده خود برای تعریف قصه، استفاده کرده است، چیزی که ارزش این کتاب را برای من بیشتر هم کرد. این کتاب کاربردی و جذاب با ترجمهی آقای رسول بابایی و توسط نشر اطراف چاپ شده است.
13
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.