یادداشت یحیی نوریان
1402/12/25
حالا با تمام شدن کتاب خوشخوان قدرت اسطوره میتوانم با دقت بهتری توضیح بدهم و بفهمم که چرا قرآن اساطیر را چندان تحویل نمیگیرد! اسطوره و اسطورهشناسی اگرچه در وضعیت فلاکتبار مکانیستی جهان معاصر نوعی راه آلترناتیو و پیشنهادی هستند و برای تمدن مدرن و تشنگی آن شربت حیاتی به حساب میآیند اما واقعیت آن است که اسطورهها خطرناک هستند. کمپبل اسطوره را رمز ارتباط بشر با قدرت متعال میداند؛ قدرت متعالی که برمبنای همین رمزشناسی، نه وجودی متشخص و نه فرا مادی و کیهانی که به نوعی شعور پنهان همین روابط ماده است.... هرچند تفکر اسلامی نیز به تفکیک یهودی میان امر متعال و جهان ادنی قائل نیست اما میان این رمزشناسی اسطورهای و آن چه معرفتشناسی اسلامی بیان میکند فاصله بین توحید و شرک است. نقطه اوج فهم خطرناکی مورد نظر قیاس و همارزی بیان کمپبل میان خدای مذکر عبرانی و اندیشه الهه در مکاتب غیرابراهیمی ست که دقیقا توصیف مشرکانهترین اندیشه مقابل توحیدیست و براساس رمزگان اسطورهای وزنی معادل توحید به خود میگیرد. دست آخر هرچند اسطورهشناسی همانطور که نویسنده هم اذعان دارد، میتواند در بعد عملی کمک بزرگی به فلاکت جهان مدرن کند، در بعد معرفتی خطری بزرگ برای فهم حقیقت هستی در خود دارد....خطری به مراتب بزرگتر از اندیشههای مکانیستی بیگانه با مفاهیم اسطورهای
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.