یادداشت محمدکاظم حقانی فضل
1402/4/2
کتاب آشنایی با معرفتشناسی کمی فراتر از «آشنایی» است. و برخی از مباحث معرفتشناسی را با تفصیلی بیشتر بررسیده است. نویسنده تلاش کرده است فارسی بنویسد به این معنا که تا توانسته به جای واژگان عربی و فرنگی از برابرهای فارسی استفاده کرده است. این کار شایسته قدردانی است هر چند ارتباط با کتاب را دشوار کرده است و شاید بسیاری از خوانندگان نتوانند وارد فضای کتاب بشوند. البته که کتاب روان نوشته شده است. اصرار دیگر کتاب استفاده نکردن از منابع فلسفی مسلمانان و تکیه بر منابع غربی است. و احتمالا بخشی از تلاش نویسنده برای عربیننویسی هم نتیجه همین گرایش است. مثالهای بسیار کاربردی و نکتهسنجانه کتاب، فهم دشواریهای معرفتشناسی را آسان کرده است. علاقمندان مباحث شناخت از این کتاب بهره خواهند برد. ولی بعید میدانم کسی که تا کنون معرفت شناسی نخوانده است بتواند وارد دنیای این کتاب شود.
(0/1000)
نظرات
1404/5/20
ضمن تشکر، چند نکته: ۱. بنده با اینکه با فارسی نویسی و پرهیز از افراط و تفریط در استفاده از واژگان غیرفارسی موافقم، در این کتاب فارسی نویسی خاصی را مشاهده نکردم. اتفاقا کتاب پر است از واژگان عربی که جزو زبان فارسی اند. حتی در برابر knowledge ، معرفت به کار رفته نه شناخت. ۲. استفاده نکردن از منابع فلسفی مسلمانان، از آن روست که بحث درباره معرفت شناسی تحلیلی است نه معرفت شناسی مطرح شده در آثار فلسفی مسلمانان. بنابراین مسئله ایدئولوژیک نیست. نیز در فهرست منابع، کتابهایی فارسی از استاد جوادی آملی و شهید مطهری و کتابی عربی از استاد جعفر سبحانی وجود دارند. ۳. بنده که این کتاب را خواندم، مبتدی در معرفت شناسی نبودم. نویسنده مدعی است کتابش آشنایی و خودآموز است. باید از مبتدی پرسید و دریافت که آیا به واقع کتاب برای او فهمیدنی است یا نه. اما به نظرم می رسد که بهتر است مبتدی این کتاب را درس بگیرد.
1
1404/5/20
نویسنده خودش صاحب نظریه است یا برمبنای دیگران نوشته؟ اگر دومی، براساس چه مبنایی؟ معرفتشناسی اسلامی یا غربی یا تجمیعی؟
2
0
محمدکاظم حقانی فضل
1404/5/20
0