یادداشت Sheida Hanafi

Sheida Hanafi

Sheida Hanafi

4 روز پیش

        🪶 جمله‌ای برای به‌یاد سپردن:

> «آکتاگاوا نمی‌خواهد قضاوت کند؛ او می‌خواهد خواننده را در میانه‌ی قضاوت‌ها رها کند… در مرزی که نه سیاه است و نه سفید — خاکستریِ جهنمی.»

ریونوسکه آکتاگاوا (1892–1927) را غالباً پدر داستان کوتاه مدرن ژاپن می‌دانند. نویسنده‌ای با ذهنی وسواس‌گونه، حساس به اخلاق، مذهب، جنون و تضادهای انسانی. قلم او در عین فشردگی و ایجاز، به شدت اندیشمندانه، تصویری و چندلایه است. آکتاگاوا نه‌تنها نثر تمیز و موجزی دارد، بلکه معمولاً با الهام از افسانه‌ها و متون کهن بودایی و ژاپنی، داستان‌هایی می‌نویسد که در عین سادگی، فلسفی و عمیق‌اند.

📖 درباره کتاب:

کتاب پرده جهنم مجموعه‌ای از چند داستان کوتاه است که نماینده‌ی درخشان‌ترین جنبه‌های نویسندگی آکتاگاوا به شمار می‌روند. این داستان‌ها اغلب رنگ و بوی اخلاق، مذهب، وسوسه، وجدان، تقابل زیبایی و خشونت، و پرسش‌های فلسفی درباره‌ی خوب و بد را دارند. برخی از آن‌ها بازنویسی مدرن افسانه‌های سنتی‌اند، برخی تمثیلی‌اند، و برخی دیگر به شیوه‌ی سورئال یا روان‌شناختی روایت می‌شوند.

🌕 داستان‌های برجسته در این مجموعه:

1. پرده جهنم (Hell Screen)

داستانی با تم تیره‌ و سنگین درباره‌ی هنر، وسواس، و بهای خلق زیبایی. روایتی‌ست از رابطه‌ی میان یک هنرمند نابغه، حاکمی مقتدر، و حقیقتی که تنها در تاریکی خودش را نشان می‌دهد. از نظر ساختاری، داستانی‌ست پرکشش، با لحنی تمثیلی و روایتی غیرمستقیم، که خواننده را از همان ابتدا به شک و تردید می‌کشاند.

2. تار عنکبوت (The Spider's Thread)

یکی از مشهورترین داستان‌های آکتاگاوا. روایتی اخلاقی و بسیار زیبا با الهام از آموزه‌های بودایی. داستانی کوتاه اما تأثیرگذار درباره‌ی نجات، فرصت، گناه و خودخواهی انسان. از آن دست داستان‌هایی که با پایان خود، ذهن را تکان می‌دهند.

3. دماغ (The Nose)

داستانی ظاهراً طنزآلود، اما بسیار دقیق و تند درباره‌ی غرور، ظاهر، قضاوت دیگران و ریاکاری. شخصیت اصلی آن یک راهب مذهبی‌ست که ظاهرش، نگاه دیگران، و موقعیت اجتماعی‌اش درگیر یک جزئیات به‌ظاهر ساده‌ شده است.
این داستان نمونه‌ای از مهارت آکتاگاوا در طنز اجتماعی-روان‌شناختی است.

📌 مناسب برای چه کسانی‌ست؟

دوست‌داران ادبیات کلاسیک ژاپن و داستان کوتاه

علاقمندان به داستان‌های فلسفی، اخلاقی و تمثیلی

کسانی که از داستان‌هایی با فضای تاریک، ذهنی و چندلایه لذت می‌برند

خواننده‌هایی که به نویسندگانی مثل داستایفسکی، کافکا، بورخس یا ایتالو کالوینو علاقه دارند

      
25

9

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.