یادداشت ناصر حافظی مطلق
1402/6/23
4.0
17
بخشنده The Giver 1) "بخشنده" (The Giver) نام اولین قسمت از یک چهارگانه است که در سال 1993 میلادی توسط نویسندهی آمریکایی؛ "لوئیس لوری" (Lois Lowry)؛ نوشتهشده است. سه قسمت بعدی این چهارگانه عبارتاند از: "در جستجوی آبیها" (Gathering Blue) نوشتهشده در سال 2000 میلادی. "پیامرسان" (Messenger) نوشتهشده در سال 2004 میلادی. "پسر" (Son) نوشتهشده در سال 2012 میلادی. در نوشتن کتاب "بخشنده" اگرچه "لوری" قصد داشته کتابی برای کودکان و نوجوانان بنویسد، ولی بسیاری از منتقدان کتاب را برای آن ردهی سنی مناسب نمیدانند. درعینحال کتاب "بخشنده" علاوه بر کسب افتخارات فراوان، بیش از پنج میلیون نسخه فروش داشت. 2) داستان "بخشنده" شرح جامعهای است که در نگاه اول به نظر آرمانشهر میآید اما در مسیر داستان جنبههای پادآرمانشهری آن بیشتر و بیشتر نمایان میشود. انسانها در این جامعهی بسته خود را از زیر بار سنگین خاطرات رهانیدهاند و فقط یک نفر است که مسؤولیت به یادسپاری و حفظ همهی خاطرات را به عهده دارد، کسی که لقب بخشنده میگیرد چون باید این خاطرات را به یک نفر از نسل بعد منتقل کند. همیشه یک نفر باید باشد که این بار سنگین را حمل کند و در مواقع موردنیاز مشاورهی لازم را به اعضای شورای سیاستگذاری ارائه دهد. این خاطرات همان تاریخ دور و دراز انسان است که جنبههای ناخوشایند آن بسیار بیشتر از بخشهای خوب آن بوده و سازوکار ناخودآگاه جمعی یک جامعه آخرالزمانی بهتر میبیند که سنگینی به یادآوری این تاریخ سیاه را تحمل نکند. 3) در سال 2014 میلادی فیلم موفقی به همین نام از روی کتاب "بخشنده" و به کارگردانی "فیلیپ نویس" (Phillip Noyce) ساخته شد. فیلم تأکید خاصی بر روی ادراک حسی انسان بهعنوان عاملی برای درک زیبایی و اعمال زشتی به شکل همزمان دارد. احساسات انسانی نهفقط محبت و عشق که قتل و خشم را هم به ارمغان میآورند و این دو جنبه یا هر دو باهم وجود دارند و یا هیچکدام. در آرمانشهر_پادآرمانشهر فیلم "بخشنده" همانند خود کتاب، تاریخ انسانها و جوامع انسانی بار سنگین و ناگزیری تصور شده که با همهی تلخیهایش باید به دوش کشیده شود. 4) کتاب "بخشنده" و سه کتاب دیگر آن مجموعه، توسط "کیوان عبیدی آشتیانی" به فارسی برگردانده شده و در "نشر چشمه" به چاپ رسیده است. "نشر چشمه" نسخهی الکترونیکی این مجموعه را نیز عرضه کرده است.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.