بریدههای کتاب اعتقاد بدون تعصب hanieh 1403/2/30 اعتقاد بدون تعصب آنتون زایدرولد 3.8 4 صفحۀ 49 با احترام و گشودگی واقعی در مواجهه با افراد و گروههایی مشخص میشود که دارای ارزشهایی متفاوت با ارزشهای ما هستند تسامح منفی نوعی بیتفاوتی است بگذار آنها کار خودشان را بکنند منظور از آنها کسانی هستند که به چیزهای متفاوتی باور دارند و دست به کارهای متفاوت میزنند تسامحی که در حال حاضر در بیشتر نقاط جهان در حال توسعه رو به افزایش است عمدتا از نوع دوم است این تسامح به واسطه ایدئولوژی تکثر فرهنگی به سطح یک اصل هنجاری ارتقا یافته است 0 1 hanieh 1403/2/30 اعتقاد بدون تعصب آنتون زایدرولد 3.8 4 صفحۀ 98 دولت خودکامه مخالفان سیاسی را بر نمیتابد اما مردم را کم و بیش تا زمانی که با رژیم همراه باشند به حال خودشان رهام میکند در مقابل دولت توتالیتر در پی نظارت بر همه ابعاد زندگی اجتماعی است صرف پرهیز از مخالفت سیاسی کافی نیست بلکه با شور و حرارت در هر فعالیتی که رژیم برپا میکند شرکت کرد 0 1 hanieh 1403/2/30 اعتقاد بدون تعصب آنتون زایدرولد 3.8 4 صفحۀ 99 در حالت آرمانی دولت توتالیتر نهادهایی را برای کنترل همه مراحل زندگی فردی از گهواره تا گور ایجاد و این کنترل را با رگبار پیاپی تبلیغات و با سازمانهای ترور دولتی تقویت میکند 0 1 hanieh 1403/2/30 اعتقاد بدون تعصب آنتون زایدرولد 3.8 4 صفحۀ 89 یک جامعه نمیتواند بدون ارزشهای مشترک دوام بیاورد هر جامعهای در غیاب این ارزشهای مشترک کم کم فرو میپاشد زیرا گزینههای رفتاری افراد کاملاً خودسرانه خواهد شد اخلاق به سلایق شخصی تقلیل خواهد یافت و دیگر مشمول بحث و گفتگوی عمومی نخواهد بود 0 1 hanieh 1403/2/30 اعتقاد بدون تعصب آنتون زایدرولد 3.8 4 صفحۀ 50 ناسازگاری شناختی اطلاعاتیه که عقاید قبلی ما را نقض میکنند یا به عبارتی دقیقتر عقاید قبلی را که ما در آنها ذینفع هستیم. مردم سعی میکنند از ناسازگاری شناختی پرهیز کنند اما تنها راه برای پرهیز از آن پرهیز از حاملان ناسازگاری است هم انسانی هم غیر انسانی 0 1 امیررضا صدرا 1403/4/24 اعتقاد بدون تعصب آنتون زایدرولد 3.8 4 صفحۀ 115 1 6 hanieh 1403/2/30 اعتقاد بدون تعصب آنتون زایدرولد 3.8 4 صفحۀ 29 گلن حوزهای از زندگی را که در آن حق انتخاب داده میشود پیشوا و حوزهای را که در آن حق انتخابها سلب میشود پس نما مینامد وجود هر دو حوزه به لحاظ انسان شناختی ضروری است جامعی که فقط متشکل از پیش نما باشد و هر مسئله آن به انتخاب فرد بستگی داشته باشد قادر نیست برای مدت طولانی دوام بیاورد و دستخوش هرج و مرج خواهد شد در هر مواجهه انسانی افراد مجبور خواهند شد قوانین اولیه تعامل را دوباره ابداع کنند 0 1 hanieh 1403/2/30 اعتقاد بدون تعصب آنتون زایدرولد 3.8 4 صفحۀ 30 جامعه صرفاً متشکل از پس نما اساساً جامعه انسانی نخواهد بود بلکه مجموعهای خواهد بود متشکل از رباتها موقعیتی که خوشبختانه به لحاظ انسان شناختی محال است رفتار پسنما رفتاری است به طور که به طور خودکار بدون تفکر زیاد انجام میگیرد فرد صرفاً از برنامههایی که برای او تعیین شده پیروی میکند در مقابل رفتار پیش نما مستلزم تفکر است باید از این راه رفت یا آن راه 0 1 hanieh 1403/2/30 اعتقاد بدون تعصب آنتون زایدرولد 3.8 4 صفحۀ 119 انسان های متعصب عموماً سه ویژگی مشترک دارند اول اینکه شنیدن نظرها و عقاید مختلف برای آنها بسیار سخت است دوم اینکه آنها مدعی مالکیت حقیقتی انکارناپذیر هستند و سوم اینکه مدعیان حقیقت آنها تنها حقیقت موجود است به عبارت دیگر آنها مدعیاند حقیقت در انحصار آنهاست 0 1 hanieh 1403/2/30 اعتقاد بدون تعصب آنتون زایدرولد 3.8 4 صفحۀ 21 منظور ما از تکثر موقعیتی است که در آن گروههای متنوع انسانی در شرایط صلح مدنی و تعامل اجتماعی کنار هم زندگی میکنند ما فرایندی را که منجر به چنین موقعیتی میشود تکثر زایی میگوییم مدرنیته باعث تکثر میشود 0 1
بریدههای کتاب اعتقاد بدون تعصب hanieh 1403/2/30 اعتقاد بدون تعصب آنتون زایدرولد 3.8 4 صفحۀ 49 با احترام و گشودگی واقعی در مواجهه با افراد و گروههایی مشخص میشود که دارای ارزشهایی متفاوت با ارزشهای ما هستند تسامح منفی نوعی بیتفاوتی است بگذار آنها کار خودشان را بکنند منظور از آنها کسانی هستند که به چیزهای متفاوتی باور دارند و دست به کارهای متفاوت میزنند تسامحی که در حال حاضر در بیشتر نقاط جهان در حال توسعه رو به افزایش است عمدتا از نوع دوم است این تسامح به واسطه ایدئولوژی تکثر فرهنگی به سطح یک اصل هنجاری ارتقا یافته است 0 1 hanieh 1403/2/30 اعتقاد بدون تعصب آنتون زایدرولد 3.8 4 صفحۀ 98 دولت خودکامه مخالفان سیاسی را بر نمیتابد اما مردم را کم و بیش تا زمانی که با رژیم همراه باشند به حال خودشان رهام میکند در مقابل دولت توتالیتر در پی نظارت بر همه ابعاد زندگی اجتماعی است صرف پرهیز از مخالفت سیاسی کافی نیست بلکه با شور و حرارت در هر فعالیتی که رژیم برپا میکند شرکت کرد 0 1 hanieh 1403/2/30 اعتقاد بدون تعصب آنتون زایدرولد 3.8 4 صفحۀ 99 در حالت آرمانی دولت توتالیتر نهادهایی را برای کنترل همه مراحل زندگی فردی از گهواره تا گور ایجاد و این کنترل را با رگبار پیاپی تبلیغات و با سازمانهای ترور دولتی تقویت میکند 0 1 hanieh 1403/2/30 اعتقاد بدون تعصب آنتون زایدرولد 3.8 4 صفحۀ 89 یک جامعه نمیتواند بدون ارزشهای مشترک دوام بیاورد هر جامعهای در غیاب این ارزشهای مشترک کم کم فرو میپاشد زیرا گزینههای رفتاری افراد کاملاً خودسرانه خواهد شد اخلاق به سلایق شخصی تقلیل خواهد یافت و دیگر مشمول بحث و گفتگوی عمومی نخواهد بود 0 1 hanieh 1403/2/30 اعتقاد بدون تعصب آنتون زایدرولد 3.8 4 صفحۀ 50 ناسازگاری شناختی اطلاعاتیه که عقاید قبلی ما را نقض میکنند یا به عبارتی دقیقتر عقاید قبلی را که ما در آنها ذینفع هستیم. مردم سعی میکنند از ناسازگاری شناختی پرهیز کنند اما تنها راه برای پرهیز از آن پرهیز از حاملان ناسازگاری است هم انسانی هم غیر انسانی 0 1 امیررضا صدرا 1403/4/24 اعتقاد بدون تعصب آنتون زایدرولد 3.8 4 صفحۀ 115 1 6 hanieh 1403/2/30 اعتقاد بدون تعصب آنتون زایدرولد 3.8 4 صفحۀ 29 گلن حوزهای از زندگی را که در آن حق انتخاب داده میشود پیشوا و حوزهای را که در آن حق انتخابها سلب میشود پس نما مینامد وجود هر دو حوزه به لحاظ انسان شناختی ضروری است جامعی که فقط متشکل از پیش نما باشد و هر مسئله آن به انتخاب فرد بستگی داشته باشد قادر نیست برای مدت طولانی دوام بیاورد و دستخوش هرج و مرج خواهد شد در هر مواجهه انسانی افراد مجبور خواهند شد قوانین اولیه تعامل را دوباره ابداع کنند 0 1 hanieh 1403/2/30 اعتقاد بدون تعصب آنتون زایدرولد 3.8 4 صفحۀ 30 جامعه صرفاً متشکل از پس نما اساساً جامعه انسانی نخواهد بود بلکه مجموعهای خواهد بود متشکل از رباتها موقعیتی که خوشبختانه به لحاظ انسان شناختی محال است رفتار پسنما رفتاری است به طور که به طور خودکار بدون تفکر زیاد انجام میگیرد فرد صرفاً از برنامههایی که برای او تعیین شده پیروی میکند در مقابل رفتار پیش نما مستلزم تفکر است باید از این راه رفت یا آن راه 0 1 hanieh 1403/2/30 اعتقاد بدون تعصب آنتون زایدرولد 3.8 4 صفحۀ 119 انسان های متعصب عموماً سه ویژگی مشترک دارند اول اینکه شنیدن نظرها و عقاید مختلف برای آنها بسیار سخت است دوم اینکه آنها مدعی مالکیت حقیقتی انکارناپذیر هستند و سوم اینکه مدعیان حقیقت آنها تنها حقیقت موجود است به عبارت دیگر آنها مدعیاند حقیقت در انحصار آنهاست 0 1 hanieh 1403/2/30 اعتقاد بدون تعصب آنتون زایدرولد 3.8 4 صفحۀ 21 منظور ما از تکثر موقعیتی است که در آن گروههای متنوع انسانی در شرایط صلح مدنی و تعامل اجتماعی کنار هم زندگی میکنند ما فرایندی را که منجر به چنین موقعیتی میشود تکثر زایی میگوییم مدرنیته باعث تکثر میشود 0 1