بریدههای کتاب آیین و اسطوره در ایران شیعی روشنا 1403/12/15 آیین و اسطوره در ایران شیعی جبار رحمانی 4.5 1 صفحۀ 126 در دنیای زبان فارسی، هیچ اثری نتوانسته همانند روضهالشهدا در فرهنگ شیعی محوریت پیدا کند. نام روضه و روضهخوانی که به بخش مهمی از مجالس عزاداری محرم اشاره میکند، برگرفته از نام این کتاب است که در آن مجالس، بخشی از کتاب روضهالشهدا خوانده میشد و به تدریج این نام بر این گونه مجالس خطاب شد. 0 7 روشنا 1403/11/6 آیین و اسطوره در ایران شیعی جبار رحمانی 4.5 1 صفحۀ 21 اسطوره، رسانه و حامل معنا و مناسک، بستر انتقال و تولید و بازتولید معنا در مخاطب است. 0 20 روشنا 1403/11/29 آیین و اسطوره در ایران شیعی جبار رحمانی 4.5 1 صفحۀ 50 مناسک عزاداری در فوت عزیزان و بستگان، نوعی مناسکِ گذار برای حل مسئله مرگ و بازسازی اجتماع و شبکه روابط اجتماعی، بعد از فقدان یک نفر است. اما مناسک عزاداری محرم، نه برای گذار، بلکه برای تجدید حضور و تکرار قدسی این حضور است. مناسک عزاداری محرم، نه برای معنادار کردن فقدان حضور یک شخص، بلکه برای ایجاد تجربه نمادین از مشارکت در یک واقعیت قدسی است. 1 14 روشنا 1403/12/5 آیین و اسطوره در ایران شیعی جبار رحمانی 4.5 1 صفحۀ 96 مهمترین مسئلهای که در این تحریفها وجود دارد، این است که اگر به فهرست آنچه که به نام تحریف شناخته شدهاند، نگاه کنیم، خواهیم دید که نقاط کلیدی و محوری مناسک عزاداری محرم بر آنها مبتنی هستند؛ از جمله مراسم عروسی قاسم (ع)، قمهزنی، شخصیت رقیه (سکینه)، تشنگی امام حسین و یاران او و امام سجاد، بیبی شهربانو، ذوالجناح و ... دقیقاً میتوان گفت که نقاط کلیدی این مناسک که عملاً نقاط اوج آن هستند، مبتنی بر بخشهایی هستند که تحریف یا خرافات نامیده شدهاند. 0 9 روشنا 1403/11/11 آیین و اسطوره در ایران شیعی جبار رحمانی 4.5 1 صفحۀ 27 در ادیان ابراهیمی، توحید یکی از ابعادش، خالق بودن خداست که این بُعد، در اساطیر خلقت و آفرینش به طور مبسوط و با جزئیات شرح داده شده تا معنای قدسی خالق بودن خدا را به مخاطب مؤمن انتقال دهند. 0 13 روشنا 1403/12/22 آیین و اسطوره در ایران شیعی جبار رحمانی 4.5 1 صفحۀ 174 میتوان این فرضیه را در تاریخ جوامع دینی مطرح کرد که هرچه شرایط تکوین یک مذهب سختتر و همراه با سرکوبی و کشتار و تجربههای تلخ بیشتری باشد، در این مذاهب، الهیات رنج پررنگتر شده و قدسیان در چهرهای اندوهبار تجلی پیدا کرده و مومنان نیز تجربهای اندوهبار از جهان خواهند داشت. 7 6 روشنا 1403/12/22 آیین و اسطوره در ایران شیعی جبار رحمانی 4.5 1 صفحۀ 174 میتوان گفت در این گفتمانهای دینی، مسئله اصلی حل و فهم مسئله رنج اولیا نیست؛ بلکه مسئله اساسی، حل و فهم رنج مومنان است که به طور نمادین، به واسطه رنج اولیا معنادار میشود. به این طریق، جامعه دینی شیعی رنجهای خودش را تحملپذیر میکند و مبنای دینی این فرایند هم این است که مسئله رنج، به واسطه اینکه عامل امتحان و محک یا لطف الهی و نشانه تقرب است، معنادار و در نهایت، تحملپذیر میشود. 0 9 روشنا 1403/11/27 آیین و اسطوره در ایران شیعی جبار رحمانی 4.5 1 صفحۀ 45 اسطوره عاشورا، به مثابه یک مفهوم است برخاسته از علم انسانشناسی و بیانگر این است که مومنان شیعی، برای بیان معنای عمیقی که در تجربه تاریخی عاشورا برایشان از لحاظ اجتماعی و دینی وجود دارد، از زبان و آگاهی اساطیری و فرم سمبلیک مربوط به آن استفاده کردهاند. 0 11 روشنا 1403/11/29 آیین و اسطوره در ایران شیعی جبار رحمانی 4.5 1 صفحۀ 56 این سرکوبهای سیاسیِ زیارت و عزاداری، سبب شد شیعیان هرچه بیشتر بر این دو کنش مناسکی تاکید کنند که میتوان نتیجه آن را در تعدد بسیار زیاد زیارتگاههای شیعی در قرون بعدی و تاکید بر هرچه باشکوه ساختن زیارتگاهها دید. 0 6 روشنا 1403/12/22 آیین و اسطوره در ایران شیعی جبار رحمانی 4.5 1 صفحۀ 172 تاریخ سرشار از اندوه و شکست و کشتار و موقعیت اجتماعی تحت سرکوب و فشار، سبب شده که امر قدسی و همپای آن امر اجتماعی و موقعیت اجتماعی شیعیان، در حالت عاطفی اندوهباری تجلی پیدا کند. گویی جامعه در رنج و اندوه شیعی، جهان قدسی و قدسیان را نیز اندوهگین تجربه کرده است. 0 1 روشنا 1403/11/7 آیین و اسطوره در ایران شیعی جبار رحمانی 4.5 1 صفحۀ 25 اسطوره به همراه موسیقی، قدرت انتقال معنا و پیامی را دارند که زبان روزمره و عادی فاقد آن است. 0 19 روشنا 1403/11/29 آیین و اسطوره در ایران شیعی جبار رحمانی 4.5 1 صفحۀ 47 یکی از مهمترین ابعاد خاص تشیع این است که در آن، مهمترین روزهای مذهبی، یک جشن شادمانه (مانند نوروز در ایران باستان، جشن هولی در هند و ...) نیست؛ بلکه روزهایی برای اندوه و مصیبت و عزاداری است. 0 2 روشنا 1403/12/21 آیین و اسطوره در ایران شیعی جبار رحمانی 4.5 1 صفحۀ 160 واکنش اول، یعنی همدردی و همنوایی با اولیا، بیانگر این است که مفهوم رنج و بلا و مصیبت، به حدی با تقدس و امر قدسی آمیخته است که عالم برین و ماورا که سرشار از حقیقت و تقدس است و به نوعی عرصه حضور تقدس مطلق است، با رنج و الم و مصیبت توام میشود. 0 2
بریدههای کتاب آیین و اسطوره در ایران شیعی روشنا 1403/12/15 آیین و اسطوره در ایران شیعی جبار رحمانی 4.5 1 صفحۀ 126 در دنیای زبان فارسی، هیچ اثری نتوانسته همانند روضهالشهدا در فرهنگ شیعی محوریت پیدا کند. نام روضه و روضهخوانی که به بخش مهمی از مجالس عزاداری محرم اشاره میکند، برگرفته از نام این کتاب است که در آن مجالس، بخشی از کتاب روضهالشهدا خوانده میشد و به تدریج این نام بر این گونه مجالس خطاب شد. 0 7 روشنا 1403/11/6 آیین و اسطوره در ایران شیعی جبار رحمانی 4.5 1 صفحۀ 21 اسطوره، رسانه و حامل معنا و مناسک، بستر انتقال و تولید و بازتولید معنا در مخاطب است. 0 20 روشنا 1403/11/29 آیین و اسطوره در ایران شیعی جبار رحمانی 4.5 1 صفحۀ 50 مناسک عزاداری در فوت عزیزان و بستگان، نوعی مناسکِ گذار برای حل مسئله مرگ و بازسازی اجتماع و شبکه روابط اجتماعی، بعد از فقدان یک نفر است. اما مناسک عزاداری محرم، نه برای گذار، بلکه برای تجدید حضور و تکرار قدسی این حضور است. مناسک عزاداری محرم، نه برای معنادار کردن فقدان حضور یک شخص، بلکه برای ایجاد تجربه نمادین از مشارکت در یک واقعیت قدسی است. 1 14 روشنا 1403/12/5 آیین و اسطوره در ایران شیعی جبار رحمانی 4.5 1 صفحۀ 96 مهمترین مسئلهای که در این تحریفها وجود دارد، این است که اگر به فهرست آنچه که به نام تحریف شناخته شدهاند، نگاه کنیم، خواهیم دید که نقاط کلیدی و محوری مناسک عزاداری محرم بر آنها مبتنی هستند؛ از جمله مراسم عروسی قاسم (ع)، قمهزنی، شخصیت رقیه (سکینه)، تشنگی امام حسین و یاران او و امام سجاد، بیبی شهربانو، ذوالجناح و ... دقیقاً میتوان گفت که نقاط کلیدی این مناسک که عملاً نقاط اوج آن هستند، مبتنی بر بخشهایی هستند که تحریف یا خرافات نامیده شدهاند. 0 9 روشنا 1403/11/11 آیین و اسطوره در ایران شیعی جبار رحمانی 4.5 1 صفحۀ 27 در ادیان ابراهیمی، توحید یکی از ابعادش، خالق بودن خداست که این بُعد، در اساطیر خلقت و آفرینش به طور مبسوط و با جزئیات شرح داده شده تا معنای قدسی خالق بودن خدا را به مخاطب مؤمن انتقال دهند. 0 13 روشنا 1403/12/22 آیین و اسطوره در ایران شیعی جبار رحمانی 4.5 1 صفحۀ 174 میتوان این فرضیه را در تاریخ جوامع دینی مطرح کرد که هرچه شرایط تکوین یک مذهب سختتر و همراه با سرکوبی و کشتار و تجربههای تلخ بیشتری باشد، در این مذاهب، الهیات رنج پررنگتر شده و قدسیان در چهرهای اندوهبار تجلی پیدا کرده و مومنان نیز تجربهای اندوهبار از جهان خواهند داشت. 7 6 روشنا 1403/12/22 آیین و اسطوره در ایران شیعی جبار رحمانی 4.5 1 صفحۀ 174 میتوان گفت در این گفتمانهای دینی، مسئله اصلی حل و فهم مسئله رنج اولیا نیست؛ بلکه مسئله اساسی، حل و فهم رنج مومنان است که به طور نمادین، به واسطه رنج اولیا معنادار میشود. به این طریق، جامعه دینی شیعی رنجهای خودش را تحملپذیر میکند و مبنای دینی این فرایند هم این است که مسئله رنج، به واسطه اینکه عامل امتحان و محک یا لطف الهی و نشانه تقرب است، معنادار و در نهایت، تحملپذیر میشود. 0 9 روشنا 1403/11/27 آیین و اسطوره در ایران شیعی جبار رحمانی 4.5 1 صفحۀ 45 اسطوره عاشورا، به مثابه یک مفهوم است برخاسته از علم انسانشناسی و بیانگر این است که مومنان شیعی، برای بیان معنای عمیقی که در تجربه تاریخی عاشورا برایشان از لحاظ اجتماعی و دینی وجود دارد، از زبان و آگاهی اساطیری و فرم سمبلیک مربوط به آن استفاده کردهاند. 0 11 روشنا 1403/11/29 آیین و اسطوره در ایران شیعی جبار رحمانی 4.5 1 صفحۀ 56 این سرکوبهای سیاسیِ زیارت و عزاداری، سبب شد شیعیان هرچه بیشتر بر این دو کنش مناسکی تاکید کنند که میتوان نتیجه آن را در تعدد بسیار زیاد زیارتگاههای شیعی در قرون بعدی و تاکید بر هرچه باشکوه ساختن زیارتگاهها دید. 0 6 روشنا 1403/12/22 آیین و اسطوره در ایران شیعی جبار رحمانی 4.5 1 صفحۀ 172 تاریخ سرشار از اندوه و شکست و کشتار و موقعیت اجتماعی تحت سرکوب و فشار، سبب شده که امر قدسی و همپای آن امر اجتماعی و موقعیت اجتماعی شیعیان، در حالت عاطفی اندوهباری تجلی پیدا کند. گویی جامعه در رنج و اندوه شیعی، جهان قدسی و قدسیان را نیز اندوهگین تجربه کرده است. 0 1 روشنا 1403/11/7 آیین و اسطوره در ایران شیعی جبار رحمانی 4.5 1 صفحۀ 25 اسطوره به همراه موسیقی، قدرت انتقال معنا و پیامی را دارند که زبان روزمره و عادی فاقد آن است. 0 19 روشنا 1403/11/29 آیین و اسطوره در ایران شیعی جبار رحمانی 4.5 1 صفحۀ 47 یکی از مهمترین ابعاد خاص تشیع این است که در آن، مهمترین روزهای مذهبی، یک جشن شادمانه (مانند نوروز در ایران باستان، جشن هولی در هند و ...) نیست؛ بلکه روزهایی برای اندوه و مصیبت و عزاداری است. 0 2 روشنا 1403/12/21 آیین و اسطوره در ایران شیعی جبار رحمانی 4.5 1 صفحۀ 160 واکنش اول، یعنی همدردی و همنوایی با اولیا، بیانگر این است که مفهوم رنج و بلا و مصیبت، به حدی با تقدس و امر قدسی آمیخته است که عالم برین و ماورا که سرشار از حقیقت و تقدس است و به نوعی عرصه حضور تقدس مطلق است، با رنج و الم و مصیبت توام میشود. 0 2