بریده‌ای از کتاب داستان فلسفه اثر برایان مگی

روشنا

روشنا

1402/4/27

بریدۀ کتاب

صفحۀ 38

افلاتون و ارستو کهن الگوهای آن دو دیدگاه عمده مخالفی هستند که مشخصه فلسفه در سراسر تاریخش بوده است. در یک‌سو فیلسوفانی قرار گرفته‌اند که برای شناخت حسی ما از جهان، اعتبار درجه دوم قائلند و معتقدند که توجه اصلی ما باید به آن چیزی باشد که در «پشت» یا «ماورا» (یا «نهفته در زیر سطح») جهان است. در سوی دیگر، فیلسوفانی هستند که که معتقدند خود این دنیا مناسب‌ترین موضوع برای توجه و تاملات فلسفی است...... تضاد میان این دو دیدگاه، از دیرباز وجود داشته و در هر دوره‌ای به شکل‌ها و شیوه‌های مختلفی ظاهر می‌شود. شما از معتقدین به اصالت عقلین یا تجربه؟ و به نظرتون میشه این‌دو عقیده رو با هم جمع کرد؟ :)

افلاتون و ارستو کهن الگوهای آن دو دیدگاه عمده مخالفی هستند که مشخصه فلسفه در سراسر تاریخش بوده است. در یک‌سو فیلسوفانی قرار گرفته‌اند که برای شناخت حسی ما از جهان، اعتبار درجه دوم قائلند و معتقدند که توجه اصلی ما باید به آن چیزی باشد که در «پشت» یا «ماورا» (یا «نهفته در زیر سطح») جهان است. در سوی دیگر، فیلسوفانی هستند که که معتقدند خود این دنیا مناسب‌ترین موضوع برای توجه و تاملات فلسفی است...... تضاد میان این دو دیدگاه، از دیرباز وجود داشته و در هر دوره‌ای به شکل‌ها و شیوه‌های مختلفی ظاهر می‌شود. شما از معتقدین به اصالت عقلین یا تجربه؟ و به نظرتون میشه این‌دو عقیده رو با هم جمع کرد؟ :)

7

(0/1000)

نظرات

جمع تجربه ها و عبرت ها کار اصلی عقل هست.
سلام بر شما.
1

0

روشنا

روشنا

1402/5/14

سلام
البته این حرف هم نوعی تجربه‌گراییه 😅 

0