بریدۀ کتاب

علم چیست؟ جستارهایی درباره فلسفه، پژوهش و آموزش علم
بریدۀ کتاب

صفحۀ 245

دانشگاه و حوزه‌های علمیه باید مرکز اندیشه باشد و برای این منظور باید آزادی برای اندیشیدنِ اندیشمندان وجود داشته باشد، چه اندیشمندان علمی و چه اندیشمندان دینی. این باعث تقویت علم و نیز دین خواهد شد. در قرون اولیۀ هجری بسیاری از غیرمسلمانان و مادیون در برابر مسلمانان به ایجاد شبهه دست می‌زدند. در پاسخ آنها نیز اندیشمندان مسلمان استدلال‌های خود را می‌آوردند و این بیشتر باعث تقویت اندیشه‌های اسلامی می‌شد. این مخالفان درست مانند یک واکسن عمل می‌کنند یعنی با ورود میکروب به بدن، خودِ بدن سیستم دفاعی خود را می‌سازد. اما بعدها با تسلط ترکان و مغولان و ایجاد نظامیه‌ها این سنت آزاداندیشی به‌تدریج از بین رفت. ...

دانشگاه و حوزه‌های علمیه باید مرکز اندیشه باشد و برای این منظور باید آزادی برای اندیشیدنِ اندیشمندان وجود داشته باشد، چه اندیشمندان علمی و چه اندیشمندان دینی. این باعث تقویت علم و نیز دین خواهد شد. در قرون اولیۀ هجری بسیاری از غیرمسلمانان و مادیون در برابر مسلمانان به ایجاد شبهه دست می‌زدند. در پاسخ آنها نیز اندیشمندان مسلمان استدلال‌های خود را می‌آوردند و این بیشتر باعث تقویت اندیشه‌های اسلامی می‌شد. این مخالفان درست مانند یک واکسن عمل می‌کنند یعنی با ورود میکروب به بدن، خودِ بدن سیستم دفاعی خود را می‌سازد. اما بعدها با تسلط ترکان و مغولان و ایجاد نظامیه‌ها این سنت آزاداندیشی به‌تدریج از بین رفت. ...

8

20

(0/1000)

نظرات

علی

1402/7/16

مشکل اینجاست که هدف این بحث‌ها کشف و روشن شدن حقیقت نیست بلکه توجیح درست بودن عقیده منه! اینکه یه نفر ایراداتی به باورهای من وارد کنه و من مطمئن باشم که همیشه حق با منه و طرف مقابله که همیشه در اشتباهه رو روش درستی نمی‌بینم برای بحث و گفت‌گو. باید آدم آماده باشه در عقایدش تجدیدنظر کنه در صورت اشتباه بودنشون. آزاداندیشی هم لزوما باعث تقویت مذهب نمیشه نمونش بلایی که فیلسوفان و اندیشمندان رنسانس به بعد بر سر باورها و اعتقادات مسیحی آوردند.
1

3

درود و سپاس از نظرتون؛   
شما درست می فرمایید. به نظرم ایشان صِرف وادار شدن اندیشمندان به تفکر، تعقل و تامل برای یافتن پاسخ شبهات رو رویدادی مبارک می دانند.
البته آزاد اندیشی با اینکه حتما حرف من درست هست، هیچ مناسبت و سنخیتی ندارد. آزاد اندیشی یعنی واقعا آزاد بودن در اندیشیدن، نه چون من اندیشیدن...! 

1