بریده‌ای از کتاب نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران: مروری بر روشنفکری در غرب، پیدایی روشنفکری در ایران و نسل اول روشنفکری مشروطه اثر شهریار زرشناس

بریدۀ کتاب

صفحۀ 22

باید تأکید نمود که اگر چه در قرون وسطی برخی ظاهرگرایی های شبه مذهبی در پاره ای مقاطع و از ناحیه بعضی جریانات فکری و گروه های اجتماعی مورد توجه بوده است، اما اساساً روح حاکم بر غرب قرون وسطی دینی و حتی معنوی اصیل نبوده است. در باطن غرب قرون وسطایی، یونانیّت و خودبنیادی مستور، خود را در قالب تأکید بر مفهوم ((شخص مسیحی در برابر خدا)) نشان می داده است و در ظاهر آن نیز آنچه به عنوان تعالیم مسیحی مطرح می شد، آمیزه ای از یهودیت تحریف شده دنیوی شرک آلود با اساطیر بی پایه غیرتوحیدی به جای مانده از شرق ممسوخ و برخی آموزه های اخلاقی معنوی و فُرم ساخت متأثر از روم باستان بود.

باید تأکید نمود که اگر چه در قرون وسطی برخی ظاهرگرایی های شبه مذهبی در پاره ای مقاطع و از ناحیه بعضی جریانات فکری و گروه های اجتماعی مورد توجه بوده است، اما اساساً روح حاکم بر غرب قرون وسطی دینی و حتی معنوی اصیل نبوده است. در باطن غرب قرون وسطایی، یونانیّت و خودبنیادی مستور، خود را در قالب تأکید بر مفهوم ((شخص مسیحی در برابر خدا)) نشان می داده است و در ظاهر آن نیز آنچه به عنوان تعالیم مسیحی مطرح می شد، آمیزه ای از یهودیت تحریف شده دنیوی شرک آلود با اساطیر بی پایه غیرتوحیدی به جای مانده از شرق ممسوخ و برخی آموزه های اخلاقی معنوی و فُرم ساخت متأثر از روم باستان بود.

1

0

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.