بریدهای از کتاب نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران: مروری بر روشنفکری در غرب، پیدایی روشنفکری در ایران و نسل اول روشنفکری مشروطه اثر شهریار زرشناس
1403/5/31
صفحۀ 55
این نکته مهم قابل توجه است که ((علم)) در تفکر اسلامی، با مفهوم ((علم مدرن)) یا ((علم باستانی)) دارای اشتراک لفظی است وگرنه به لحاظ ماهیت و تعریف و مبادی و غایات و ویژگی ها و مبانی و اصول و عالم تاریخی فرهنگی، علم در مفهوم اسلامی و دینی آن، تفاوت و بلکه تقابل ذاتی با مفهوم علوم مدرن دارد و علمی که مبادی و غایات آن نفسانی و اومانیستی و ویژگی های وجودی و روش شناسی آن تجربی حسی و پوزیتیویستی باشد، از منظر تفکر اسلامی، مصداق حقیقی ((علم)) به حساب نمی آید؛ زیرا ((علم)) در تفکر اسلامی، نوری است که افاضه حضرت حق است و موجب قُرب الهی و تقویت مقام بندگی و خشیّت می گردد و ریشه در ساحت قُدسی و افاضات رحمانی و وحی و کلام معصوم دارد.
این نکته مهم قابل توجه است که ((علم)) در تفکر اسلامی، با مفهوم ((علم مدرن)) یا ((علم باستانی)) دارای اشتراک لفظی است وگرنه به لحاظ ماهیت و تعریف و مبادی و غایات و ویژگی ها و مبانی و اصول و عالم تاریخی فرهنگی، علم در مفهوم اسلامی و دینی آن، تفاوت و بلکه تقابل ذاتی با مفهوم علوم مدرن دارد و علمی که مبادی و غایات آن نفسانی و اومانیستی و ویژگی های وجودی و روش شناسی آن تجربی حسی و پوزیتیویستی باشد، از منظر تفکر اسلامی، مصداق حقیقی ((علم)) به حساب نمی آید؛ زیرا ((علم)) در تفکر اسلامی، نوری است که افاضه حضرت حق است و موجب قُرب الهی و تقویت مقام بندگی و خشیّت می گردد و ریشه در ساحت قُدسی و افاضات رحمانی و وحی و کلام معصوم دارد.
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.