بریده‌ای از کتاب نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران: مروری بر روشنفکری در غرب، پیدایی روشنفکری در ایران و نسل اول روشنفکری مشروطه اثر شهریار زرشناس

بریدۀ کتاب

صفحۀ 55

این نکته مهم قابل توجه است که ((علم)) در تفکر اسلامی، با مفهوم ((علم مدرن)) یا ((علم باستانی)) دارای اشتراک لفظی است وگرنه به لحاظ ماهیت و تعریف و مبادی و غایات و ویژگی ها و مبانی و اصول و عالم تاریخی فرهنگی، علم در مفهوم اسلامی و دینی آن، تفاوت و بلکه تقابل ذاتی با مفهوم علوم مدرن دارد و علمی که مبادی و غایات آن نفسانی و اومانیستی و ویژگی های وجودی و روش شناسی آن تجربی حسی و پوزیتیویستی باشد، از منظر تفکر اسلامی، مصداق حقیقی ((علم)) به حساب نمی آید؛ زیرا ((علم)) در تفکر اسلامی، نوری است که افاضه حضرت حق است و موجب قُرب الهی و تقویت مقام بندگی و خشیّت می گردد و ریشه در ساحت قُدسی و افاضات رحمانی و وحی و کلام معصوم دارد.

این نکته مهم قابل توجه است که ((علم)) در تفکر اسلامی، با مفهوم ((علم مدرن)) یا ((علم باستانی)) دارای اشتراک لفظی است وگرنه به لحاظ ماهیت و تعریف و مبادی و غایات و ویژگی ها و مبانی و اصول و عالم تاریخی فرهنگی، علم در مفهوم اسلامی و دینی آن، تفاوت و بلکه تقابل ذاتی با مفهوم علوم مدرن دارد و علمی که مبادی و غایات آن نفسانی و اومانیستی و ویژگی های وجودی و روش شناسی آن تجربی حسی و پوزیتیویستی باشد، از منظر تفکر اسلامی، مصداق حقیقی ((علم)) به حساب نمی آید؛ زیرا ((علم)) در تفکر اسلامی، نوری است که افاضه حضرت حق است و موجب قُرب الهی و تقویت مقام بندگی و خشیّت می گردد و ریشه در ساحت قُدسی و افاضات رحمانی و وحی و کلام معصوم دارد.

10

2

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.