بریدهای از کتاب رنج و معنا اثر مهدی فخاران
1403/12/21
صفحۀ 20
آزادی انتخاب و معنا خداوند انسان ها را آزاد آفریده به آنها اختیار بخشیده و دارای حق انتخاب قرار داده است. این آزادی و حق انتخاب برای رسیدن به معنای زندگی ضروری است! در حقیقت بدون وجود اختیار و حق انتخاب، رسیدن به معنای زندگی که یک فرآیند پیچیده درونی و روحی است، ناممکن و حتی بی معنی میشود! معنا از پذیرشِ رنج آنهم به صورت آگاهانه و انتخاب آزاد، استخراج میشود. چنانچه هر کدام از این ضروریات نباشند، رشد و پیدا کردن معنا در انسان ها بی معنی میشود. چرا که با اجبار و بدون حق انتخاب و اختیار، هیچ پذیرشِ رنج آگاهانه ای صورت نمیگیرد و رشد و رسیدن به معنا ممکن نمیشود. از جهت ثانویه برای تکامل و رشد برای انسان، باید از راه عقلی و رضایت به آن وارد شود، تا بتواند رنج آن را تحمل کند و رشد کند. حضرت علی علیه السلام : براى دل هاى (آدميان) علاقه و اقبال و (گاه) تنفر و ادبار است. هنگامى كه مى خواهيد كارى انجام دهيد از سوى علاقه و اشتياق وارد شويد، زيرا اگر قلب را مجبور به كارى كنند کور مى شود. حکمت 193 نهج البلاغه
آزادی انتخاب و معنا خداوند انسان ها را آزاد آفریده به آنها اختیار بخشیده و دارای حق انتخاب قرار داده است. این آزادی و حق انتخاب برای رسیدن به معنای زندگی ضروری است! در حقیقت بدون وجود اختیار و حق انتخاب، رسیدن به معنای زندگی که یک فرآیند پیچیده درونی و روحی است، ناممکن و حتی بی معنی میشود! معنا از پذیرشِ رنج آنهم به صورت آگاهانه و انتخاب آزاد، استخراج میشود. چنانچه هر کدام از این ضروریات نباشند، رشد و پیدا کردن معنا در انسان ها بی معنی میشود. چرا که با اجبار و بدون حق انتخاب و اختیار، هیچ پذیرشِ رنج آگاهانه ای صورت نمیگیرد و رشد و رسیدن به معنا ممکن نمیشود. از جهت ثانویه برای تکامل و رشد برای انسان، باید از راه عقلی و رضایت به آن وارد شود، تا بتواند رنج آن را تحمل کند و رشد کند. حضرت علی علیه السلام : براى دل هاى (آدميان) علاقه و اقبال و (گاه) تنفر و ادبار است. هنگامى كه مى خواهيد كارى انجام دهيد از سوى علاقه و اشتياق وارد شويد، زيرا اگر قلب را مجبور به كارى كنند کور مى شود. حکمت 193 نهج البلاغه
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.