بریدۀ کتاب

ادبیات مدرن آمریکای لاتین
بریدۀ کتاب

صفحۀ 139

فرانسوا لیوتار، فیلسوف فرانسوی، در کتابش به نام وضعیت پست‌مدرن: گزارشی درباره‌ی دانش (۱۹۷۹) از افول کلان‌روایت‌هایی چون مارکسیسم سخن می‌گوید و از رنگ باختن آموزه‌های فلسفی‌ای که دیدگاهی فراگیر به جهان و تاریخ داشتند. این آموزه‌ها که از نهضت روشنگری نشئت می‌گرفتند (و البته به نظر من سرچشمه‌ی همگی آن‌ها در نهایت مسیحیت است) برای روایت خاص خود بستر و زمینه‌ی وسیعی در اختیار رمان قرار می‌دهند. هویت، کلان‌روایت فراگیری در ادبیات آمریکای لاتین بود، اما وقتی سِوِرو ساردوی آثارش را انتشار داد، هویت دیگر متکثّر و چندتکه شده بود و ساردوی درباره‌ی تکه‌های آن می‌نوشت.

فرانسوا لیوتار، فیلسوف فرانسوی، در کتابش به نام وضعیت پست‌مدرن: گزارشی درباره‌ی دانش (۱۹۷۹) از افول کلان‌روایت‌هایی چون مارکسیسم سخن می‌گوید و از رنگ باختن آموزه‌های فلسفی‌ای که دیدگاهی فراگیر به جهان و تاریخ داشتند. این آموزه‌ها که از نهضت روشنگری نشئت می‌گرفتند (و البته به نظر من سرچشمه‌ی همگی آن‌ها در نهایت مسیحیت است) برای روایت خاص خود بستر و زمینه‌ی وسیعی در اختیار رمان قرار می‌دهند. هویت، کلان‌روایت فراگیری در ادبیات آمریکای لاتین بود، اما وقتی سِوِرو ساردوی آثارش را انتشار داد، هویت دیگر متکثّر و چندتکه شده بود و ساردوی درباره‌ی تکه‌های آن می‌نوشت.

42

3

(0/1000)

نظرات

پ. ن: ساردوی دو شاهکار کوچک دارد که اولی را، از کشور آوازخوانان(ترجمه شده با عنوان آوازی از کوبا)، در سال ۱۹۶۷ منتشر کرد و دومی را، مایثرِیا(میترا)، در ۱۹۸۷.

0