بریدهای از کتاب نادرستی فرضیه های نژادی: آریا، سامی و ترک اثر شاپور رواسانی
1403/10/15
صفحۀ 35
اگر نژادشناسان، انسانشناسان و مردمشناسان کارشان به مقایسهی مشخصات جسمی انسانها و ردهبندی جسمی گروههای انسانی محدود میماند، مشکل چندانی ایجاد نمیشد، اما مسئلهی اصلی و نکتهی اساسی اینجاست که این نژادشناسان، مردمشناسان و انسانشناسان تقسیمبندی جسمی و ظاهری را به هوش و اخلاق و رفتار فردی و فرهنگ و اخلاق اجتماعی گروههای انسانی تعمیم داده و بر مبنای مشخصات جسمی دربارهی استعدادهای هوشی، اخلاقی افراد و فرهنگ و اخلاق جماعات انسانی برای تأمین مقاصد خاص، قضاوت میکنند و به تصورات و ذهنیات آلوده و درهم خود نام «علم» هم میدهند. اخلاق، فرهنگ، تمدن و علم مقولههایی نیست که از یک فرد به فرد دیگری به ارث برسد یا در یک گروه انسانی خاص از نسلی به نسل دیگر منتقل شود. اخلاق، فرهنگ، تمدن و علم چیزهایی نیست که از آسمان افتاده باشد یا خلعتی باشد که طبیعت یا خدا بر تن گروهی خاص پوشانده باشد.
اگر نژادشناسان، انسانشناسان و مردمشناسان کارشان به مقایسهی مشخصات جسمی انسانها و ردهبندی جسمی گروههای انسانی محدود میماند، مشکل چندانی ایجاد نمیشد، اما مسئلهی اصلی و نکتهی اساسی اینجاست که این نژادشناسان، مردمشناسان و انسانشناسان تقسیمبندی جسمی و ظاهری را به هوش و اخلاق و رفتار فردی و فرهنگ و اخلاق اجتماعی گروههای انسانی تعمیم داده و بر مبنای مشخصات جسمی دربارهی استعدادهای هوشی، اخلاقی افراد و فرهنگ و اخلاق جماعات انسانی برای تأمین مقاصد خاص، قضاوت میکنند و به تصورات و ذهنیات آلوده و درهم خود نام «علم» هم میدهند. اخلاق، فرهنگ، تمدن و علم مقولههایی نیست که از یک فرد به فرد دیگری به ارث برسد یا در یک گروه انسانی خاص از نسلی به نسل دیگر منتقل شود. اخلاق، فرهنگ، تمدن و علم چیزهایی نیست که از آسمان افتاده باشد یا خلعتی باشد که طبیعت یا خدا بر تن گروهی خاص پوشانده باشد.
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.