بریدهای از کتاب تقدیر ما تدبیر ما اثر مصطفی ملکیان
1403/4/2
صفحۀ 5
در فرهنگِ انسان سنتی تقدیرگرایی موج میزند و معنای واقعی تقدیرگرایی آن است که در سلسلهی علل، مشیّت را حتی در علل قریبه نیز ببینیم. درحالیکه انسان مدرن تقدیر و مشیّت را به جایگاه علل بعیده تبعید میکند. فلذا جا برای طرح سوال چه باید کرد باز میشود .... پس انسان سنتی میگفت: «تدبیر ما تقدیر ماست» ولی انسان مدرن به این قائل است که «تقدیر ما تدبیر ماست». لذا انسان مدرن در مقابل این پرسش که «چیست یاران طریقت بعد از این تدبیر ما» قادر است با اتکاء به خرد جمعی سرنوشت خود را رقم بزند. اینکه بتوان بهشتی روی زمین ساخت و با انقلاب و اراده هر کاری را از طریق ذهن خود بر جامعه و طبیعت تحمیل کرد؛ طبیعی است متعلّق به قرن انقلابات است که تجربه سدهی اخیر ثابت کرد این نوع ارادهگرایی و بیتوجّهی تام به ساختارهای متصلّب راه به جایی نمیبرد. به خصوص در کشور ما نوعی وفاق حاصل شده است که گرچه تقدیر ما را تدبیر ما رقم میزند؛ اما این تدبیر جنبهی اصلاحی، تدریجی و مسالمتآمیز دارد.
در فرهنگِ انسان سنتی تقدیرگرایی موج میزند و معنای واقعی تقدیرگرایی آن است که در سلسلهی علل، مشیّت را حتی در علل قریبه نیز ببینیم. درحالیکه انسان مدرن تقدیر و مشیّت را به جایگاه علل بعیده تبعید میکند. فلذا جا برای طرح سوال چه باید کرد باز میشود .... پس انسان سنتی میگفت: «تدبیر ما تقدیر ماست» ولی انسان مدرن به این قائل است که «تقدیر ما تدبیر ماست». لذا انسان مدرن در مقابل این پرسش که «چیست یاران طریقت بعد از این تدبیر ما» قادر است با اتکاء به خرد جمعی سرنوشت خود را رقم بزند. اینکه بتوان بهشتی روی زمین ساخت و با انقلاب و اراده هر کاری را از طریق ذهن خود بر جامعه و طبیعت تحمیل کرد؛ طبیعی است متعلّق به قرن انقلابات است که تجربه سدهی اخیر ثابت کرد این نوع ارادهگرایی و بیتوجّهی تام به ساختارهای متصلّب راه به جایی نمیبرد. به خصوص در کشور ما نوعی وفاق حاصل شده است که گرچه تقدیر ما را تدبیر ما رقم میزند؛ اما این تدبیر جنبهی اصلاحی، تدریجی و مسالمتآمیز دارد.
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.