بریدهای از کتاب هنر معاصر پس از جنگ سرد اثر جولیان استالابراس
1403/3/10
صفحۀ 15
غرب همچنان بر حفظ نگاه ابژکتیو و تصورات کلاسیک خود در مورد شرقیها اصرار میورزد، و امروزه شرقیها هم که با عینک شرقشناسیِ غربی به فرهنگ و تاریخ خود مینگرند همان انگارهها و کلیشههای رمانتیک را به نمایش میگذارند. اکنون به واسطهی احیای گرایشهای نوستالژیک و رمانتیک غربی هنرمندانی مورد توجهاند که همان برساختههای کلیشهای را به بیانی مدرن و قابل قبول به تصویر بکشند. این آثار، در خوانشی خوشبینانه، باید شرق را به عنوان مظهر غرابتها، شگفتیها، و معنویت و عرفان معرفی کرده و نیز نشان دهند که شرقیها به طبیعت نزدیکترند تا نوعی نوستالژی غربی از جنس روسویی برای طبیعت را هم ارضا کنند. این انگارههای رمانتیک و نگاه ابژکتیو غربی ابعاد دیگری هم دارد: شرقی بدوی و وحشی است و همچون کودک (که این هم یکی از چهرههای مورد توجه رمانتیکهای قرن نوزدهمی بود) این فرهنگ (تمدن) است که آنها را به انسان تبدیل میکند.
غرب همچنان بر حفظ نگاه ابژکتیو و تصورات کلاسیک خود در مورد شرقیها اصرار میورزد، و امروزه شرقیها هم که با عینک شرقشناسیِ غربی به فرهنگ و تاریخ خود مینگرند همان انگارهها و کلیشههای رمانتیک را به نمایش میگذارند. اکنون به واسطهی احیای گرایشهای نوستالژیک و رمانتیک غربی هنرمندانی مورد توجهاند که همان برساختههای کلیشهای را به بیانی مدرن و قابل قبول به تصویر بکشند. این آثار، در خوانشی خوشبینانه، باید شرق را به عنوان مظهر غرابتها، شگفتیها، و معنویت و عرفان معرفی کرده و نیز نشان دهند که شرقیها به طبیعت نزدیکترند تا نوعی نوستالژی غربی از جنس روسویی برای طبیعت را هم ارضا کنند. این انگارههای رمانتیک و نگاه ابژکتیو غربی ابعاد دیگری هم دارد: شرقی بدوی و وحشی است و همچون کودک (که این هم یکی از چهرههای مورد توجه رمانتیکهای قرن نوزدهمی بود) این فرهنگ (تمدن) است که آنها را به انسان تبدیل میکند.
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.