بریدهای از کتاب ترجمه تفسیر المیزان اثر سیدمحمدحسین طباطبائی
1403/12/18
صفحۀ 400
در ارشاد دیلمی از امام صادق علیه السلام روایت کرده که در ذیل آیه: (الَّذِینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ) فرموده: آیات آن را شمرده شمرده میخوانند، و در معنای آن تدبر نموده، به احکامش عمل میکنند، و به وعده هایش امید میبندند، و از تهدیدهایش میهراسند، و از داستانهایش عبرت میگیرند، اوامرش را بکار بسته، نواهیش را اجتناب میکنند و بخدا سوگند، معنای حق تلاوت اینست، نه اینکه تنها آیاتش را حفظ کنند، و حروفش را درس بگیرند و سوره هایش را بخوانند و بند بند آن را بشناسند که مثلا فلان سوره ده یکش چند آیه و پنج یکش چند است. و بسیار کسانی که حروف آن را کاملا از مخرج اداء میکنند، ولی حدود آن را ضایع میگذارند، بلکه تلاوت به معنای تدبر در آیات آن، و عمل به احکام آن است، هم چنان که خدای تعالی فرموده: (کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ مُبارَکٌ، لِیَدَّبَّرُوا آیاته، کتابی است مبارک که بتو نازل کردیم، تا در آیاتش تدبر کنند)
در ارشاد دیلمی از امام صادق علیه السلام روایت کرده که در ذیل آیه: (الَّذِینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ) فرموده: آیات آن را شمرده شمرده میخوانند، و در معنای آن تدبر نموده، به احکامش عمل میکنند، و به وعده هایش امید میبندند، و از تهدیدهایش میهراسند، و از داستانهایش عبرت میگیرند، اوامرش را بکار بسته، نواهیش را اجتناب میکنند و بخدا سوگند، معنای حق تلاوت اینست، نه اینکه تنها آیاتش را حفظ کنند، و حروفش را درس بگیرند و سوره هایش را بخوانند و بند بند آن را بشناسند که مثلا فلان سوره ده یکش چند آیه و پنج یکش چند است. و بسیار کسانی که حروف آن را کاملا از مخرج اداء میکنند، ولی حدود آن را ضایع میگذارند، بلکه تلاوت به معنای تدبر در آیات آن، و عمل به احکام آن است، هم چنان که خدای تعالی فرموده: (کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ مُبارَکٌ، لِیَدَّبَّرُوا آیاته، کتابی است مبارک که بتو نازل کردیم، تا در آیاتش تدبر کنند)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.