بریدهای از کتاب نادرستی فرضیه های نژادی: آریا، سامی و ترک اثر شاپور رواسانی
1403/10/15
صفحۀ 31
سطح فکر و شخصیت واقعی «ولتر» زمانی معلوم میشود که به نظریاتش دربارهی گروههای انسانی خارج از قارهی اروپا توجه شود. هر زمان که ولتر دربارهی زنان و مردان سیاهپوست سخن میگفت از ذکر این نکته صرفنظر نمیکرد که سر سیاهان از پشم (مانند گوسفند) پوشیده شده نه از مو و معتقد بود اگر مردان و زنان سیاه پوست به سرزمینهای با آب و هوای سرد هم فرستاده شوند، مانند همیشه به تولید حیواناتی از نوع خود ادامه خواهند داد. ولتر در توضیح طبیعت ساکنان آفریقا مینویسد: «این امر که در آب و هوای گرم، میمونهای انساننما (Apes) دخترها را به خود جلب و جذب کرده باشند غیرمحتمل نیست». این نظر نشاندهندهی عمق فاجعهی فکری ولتر است که نه تنها او بلکه بخش عمدهای از روشنفکران مترقی اروپایی بدان دچار بودهاند و هستند؛ وقتی سخن از نژاد سفید و اروپاییان در میان است این روشنفکران از انسان و حقوق انسانی سخن میگویند، امّا به نظرشان قارههای دیگر و انسانهای با مشخصات جسمی دیگر، حیوانی بیش نیستند. هنوز هم در بسیاری از محافل علمی و فرهنگی و مطبوعاتی اروپا، عدّهی زیادی دچار این بیماری فکری هستند.
سطح فکر و شخصیت واقعی «ولتر» زمانی معلوم میشود که به نظریاتش دربارهی گروههای انسانی خارج از قارهی اروپا توجه شود. هر زمان که ولتر دربارهی زنان و مردان سیاهپوست سخن میگفت از ذکر این نکته صرفنظر نمیکرد که سر سیاهان از پشم (مانند گوسفند) پوشیده شده نه از مو و معتقد بود اگر مردان و زنان سیاه پوست به سرزمینهای با آب و هوای سرد هم فرستاده شوند، مانند همیشه به تولید حیواناتی از نوع خود ادامه خواهند داد. ولتر در توضیح طبیعت ساکنان آفریقا مینویسد: «این امر که در آب و هوای گرم، میمونهای انساننما (Apes) دخترها را به خود جلب و جذب کرده باشند غیرمحتمل نیست». این نظر نشاندهندهی عمق فاجعهی فکری ولتر است که نه تنها او بلکه بخش عمدهای از روشنفکران مترقی اروپایی بدان دچار بودهاند و هستند؛ وقتی سخن از نژاد سفید و اروپاییان در میان است این روشنفکران از انسان و حقوق انسانی سخن میگویند، امّا به نظرشان قارههای دیگر و انسانهای با مشخصات جسمی دیگر، حیوانی بیش نیستند. هنوز هم در بسیاری از محافل علمی و فرهنگی و مطبوعاتی اروپا، عدّهی زیادی دچار این بیماری فکری هستند.
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.