بریدهای از کتاب راهنمای ربانی در تشیع نخستین: سرچشمه های عرفان در اسلام اثر محمدعلی امیرمعزی
1404/6/2
صفحۀ 319
اما از زمان غیبت کبری اوضاع خیلی سریع متحول شد. شرایط جماعت دوازده امامی قابل دفاع نبود. زندگی در محیط اجتماعی و ایدئولوژیکی متخاصم، محروم از حضور فیزیکی رهبر فرهمند خود، صاحب مجموعهای از اعتقادات که بدعتگزارانه و غیرعقلانی به نظر میآمد، در زمانی که راستکیشی و عقلگرایی ثابتقدم بودند، امامیه برای بقا به عنوان یک جامعهی دینی، مجبور به پذیرفتن راهحل مصالحهای گردید. همه چیز با لغزش معنی واژهی عقل که از زمان شیخ مفید به قوهی استدلال منطقی اشاره داشت شروع شد. از آن زمان به بعد، احادیثی که خیلی «فراعقلانی» بودند بیصدا فروگذاشته شدند و ذکری از آنها نرفت و حتی مظنون هم محسوب میشدند.
اما از زمان غیبت کبری اوضاع خیلی سریع متحول شد. شرایط جماعت دوازده امامی قابل دفاع نبود. زندگی در محیط اجتماعی و ایدئولوژیکی متخاصم، محروم از حضور فیزیکی رهبر فرهمند خود، صاحب مجموعهای از اعتقادات که بدعتگزارانه و غیرعقلانی به نظر میآمد، در زمانی که راستکیشی و عقلگرایی ثابتقدم بودند، امامیه برای بقا به عنوان یک جامعهی دینی، مجبور به پذیرفتن راهحل مصالحهای گردید. همه چیز با لغزش معنی واژهی عقل که از زمان شیخ مفید به قوهی استدلال منطقی اشاره داشت شروع شد. از آن زمان به بعد، احادیثی که خیلی «فراعقلانی» بودند بیصدا فروگذاشته شدند و ذکری از آنها نرفت و حتی مظنون هم محسوب میشدند.
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.