بریدۀ کتاب
1403/5/11
صفحۀ 62
اگر دانشجویی بدون آنکه واقعاً چندین استدلال نظیر این را فهمیده باشد در کلاس ریاضیّات شرکت کند. حق دارد مدرسه و معلمان خود را سخت ملامت کند. باید میان چیزهای بااهمیت کموبیش تفاوت قائل شویم. اگر دانشآموزی با فلان واقعیت هندسی خاص نتوانسته باشد آشنا شود زیان فراوانی نکرده ست. ممکن است آن واقعیت چندان مورد استعمالی در آیندهٔ زندگی او نداشته باشد. ولی اگر از اثباتها و براهین هندسی بیخبر مانده باشد، بهترین و سادهترین مثالهای استدلال و برهان را ازدستداده و از دریافت اندیشه و اکتساب ملکه استدلالکردن صحیح بیبهره مانده است. بدون این اندیشه، استانده و ملاکی که بتواند با آن دلایل ادعایی گوناگون را که در زندگی نوین بروی عرضه میشود با هم مقایسه کند و درست را از یکدیگر باز شناسد در اختیار نخواهد داشت.
اگر دانشجویی بدون آنکه واقعاً چندین استدلال نظیر این را فهمیده باشد در کلاس ریاضیّات شرکت کند. حق دارد مدرسه و معلمان خود را سخت ملامت کند. باید میان چیزهای بااهمیت کموبیش تفاوت قائل شویم. اگر دانشآموزی با فلان واقعیت هندسی خاص نتوانسته باشد آشنا شود زیان فراوانی نکرده ست. ممکن است آن واقعیت چندان مورد استعمالی در آیندهٔ زندگی او نداشته باشد. ولی اگر از اثباتها و براهین هندسی بیخبر مانده باشد، بهترین و سادهترین مثالهای استدلال و برهان را ازدستداده و از دریافت اندیشه و اکتساب ملکه استدلالکردن صحیح بیبهره مانده است. بدون این اندیشه، استانده و ملاکی که بتواند با آن دلایل ادعایی گوناگون را که در زندگی نوین بروی عرضه میشود با هم مقایسه کند و درست را از یکدیگر باز شناسد در اختیار نخواهد داشت.
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.