بریده‌ای از کتاب دلبستگی کتابی اثر احمد اخوت

بریدۀ کتاب

صفحۀ 149

_آیا یک کتاب درخشان ممکن است بد نوشته شده باشد؟ چه عواملی امکان دارد بر نثر بد غلبه کند و آن را بپوشاند؟ از نظر من ، زبان همه چیز است. من اگر اثری زبانش شل‌ووِل و بد باشد دیگر چندان در قید شخصیت‌ها و داستانش نیستم و این‌ها زیاد برایم اهمیت ندارند. زبان چیزی فراتر از رساننده اطلاعات است. زبان به خواننده اثر واژه‌هایی را می‌دهد که به آن‌ها نیاز دارد تا وضعیت درونی خود را اداره کند. این موضوع مهمی است و اتفاقاََ به همین دلیل است که شعر می‌خوانم. از کتاب‌هایی که بد نوشته شده‌اند اغلب اقتباس‌های سینمایی خوبی شده است. چرا؟ چون در فیلم شخصیت‌ها و ماجرا دو عامل مهمند و بیشتر این دو به حساب می‌آیند. کتاب‌هایی که صدایی مشخص و با واژه‌ها رفتار متفاوتی دارند مدت زمان بیشتری را برای خواندنشان باید صرف کرد و از خواننده تلاش مضاعفی را می‌طلبند.

_آیا یک کتاب درخشان ممکن است بد نوشته شده باشد؟ چه عواملی امکان دارد بر نثر بد غلبه کند و آن را بپوشاند؟ از نظر من ، زبان همه چیز است. من اگر اثری زبانش شل‌ووِل و بد باشد دیگر چندان در قید شخصیت‌ها و داستانش نیستم و این‌ها زیاد برایم اهمیت ندارند. زبان چیزی فراتر از رساننده اطلاعات است. زبان به خواننده اثر واژه‌هایی را می‌دهد که به آن‌ها نیاز دارد تا وضعیت درونی خود را اداره کند. این موضوع مهمی است و اتفاقاََ به همین دلیل است که شعر می‌خوانم. از کتاب‌هایی که بد نوشته شده‌اند اغلب اقتباس‌های سینمایی خوبی شده است. چرا؟ چون در فیلم شخصیت‌ها و ماجرا دو عامل مهمند و بیشتر این دو به حساب می‌آیند. کتاب‌هایی که صدایی مشخص و با واژه‌ها رفتار متفاوتی دارند مدت زمان بیشتری را برای خواندنشان باید صرف کرد و از خواننده تلاش مضاعفی را می‌طلبند.

77

11

(0/1000)

نظرات

بخشی از مصاحبه نشریه نیویورک تایمز با جنت وینترسون

0