بریدهای از کتاب اینترنت با مغز ما چه می کند؟ اثر نیکلاس کار
1403/11/20
صفحۀ 200
در آزمایشی دیگر،پژوهشگران از گروهی از افراد خواستند تا پای رایانه بنشینند و دو مقاله آنلاین درباره دو نظریه مخالف در مورد یادگیری بخوانند. در یکی از این مقالات اعلام شده بود که «دانش،پدیدهای عینی» است و دیگری بر این باور بود که «دانش،پدیدهای نسبی است». هر کدام از این مقالات ساختاری مشابه داشتند با عناوین مشابه و هر کدام لینکهایی به مقاله مخالف داشت که به خواننده این امکان را میداد تا فوراً بین آنها حرکت کند و آن دو نظریه را با هم مقایسه کند. پیش فرض پژوهشگران این بود که کسانی که از این لینکها استفاده میکنند در مقایسه با کسانی که مقالات را پشت سر هم میخوانند_یعنی پس از تمام کردن یک متن به سراغ آن دیگری میروند_درک بهتری از این دو نظریه و تفاوت آنها خواهند داشت. اما آنها اشتباه میکردند. کسانی که صفحات را به صورت خطی میخواندند. در مقایسه با کسانی که روی لینکها کلیک کرده و جلو و عقب میرفتند،درک به مراتب بهتری از این دو نظریه داشتند. به اعتقاد پژوهشگران، این لینکها، یادگیری را سخت کرده بودند.
در آزمایشی دیگر،پژوهشگران از گروهی از افراد خواستند تا پای رایانه بنشینند و دو مقاله آنلاین درباره دو نظریه مخالف در مورد یادگیری بخوانند. در یکی از این مقالات اعلام شده بود که «دانش،پدیدهای عینی» است و دیگری بر این باور بود که «دانش،پدیدهای نسبی است». هر کدام از این مقالات ساختاری مشابه داشتند با عناوین مشابه و هر کدام لینکهایی به مقاله مخالف داشت که به خواننده این امکان را میداد تا فوراً بین آنها حرکت کند و آن دو نظریه را با هم مقایسه کند. پیش فرض پژوهشگران این بود که کسانی که از این لینکها استفاده میکنند در مقایسه با کسانی که مقالات را پشت سر هم میخوانند_یعنی پس از تمام کردن یک متن به سراغ آن دیگری میروند_درک بهتری از این دو نظریه و تفاوت آنها خواهند داشت. اما آنها اشتباه میکردند. کسانی که صفحات را به صورت خطی میخواندند. در مقایسه با کسانی که روی لینکها کلیک کرده و جلو و عقب میرفتند،درک به مراتب بهتری از این دو نظریه داشتند. به اعتقاد پژوهشگران، این لینکها، یادگیری را سخت کرده بودند.
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.