بریده‌ای از کتاب سلسله دروس مبانی اندیشه اسلامی: انسان شناسی اثر صفدر الهی راد

بریدۀ کتاب

صفحۀ 215

قرآن وقتی که ادعای کمال میکند و میگوید: الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُم، از این جهت که روی کرسی تشریع نشسته، چنین ادعایی می کند، نه روی کرسی تکوین. اگر مدعی این کلام بر کرسی تکوین تکیه داده بود و گفته بود که هر آنچه نیازمندی است، من برای شما آورده ام، در چنین ادعایی جا داشت که بگوییم علوم تجربی و ریاضی و تمام ابعاد فرآورده های بشری باید حداقل ریشه اش در قرآن بوده باشد؛ ولی این سخن را موقعی گفته است که بر کرسی تشریع تکیه زده پس معنایش این است که آنچه در رابطه با شریعت است. اصولاً و فروعاً ما برای شما مطرح و پایه ریزی کرده ایم. خلاصه در این گونه سخنان باید ببینیم که گوینده اش خود را در چه موضعی قرار داده و این سخن را گفته است.

قرآن وقتی که ادعای کمال میکند و میگوید: الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُم، از این جهت که روی کرسی تشریع نشسته، چنین ادعایی می کند، نه روی کرسی تکوین. اگر مدعی این کلام بر کرسی تکوین تکیه داده بود و گفته بود که هر آنچه نیازمندی است، من برای شما آورده ام، در چنین ادعایی جا داشت که بگوییم علوم تجربی و ریاضی و تمام ابعاد فرآورده های بشری باید حداقل ریشه اش در قرآن بوده باشد؛ ولی این سخن را موقعی گفته است که بر کرسی تشریع تکیه زده پس معنایش این است که آنچه در رابطه با شریعت است. اصولاً و فروعاً ما برای شما مطرح و پایه ریزی کرده ایم. خلاصه در این گونه سخنان باید ببینیم که گوینده اش خود را در چه موضعی قرار داده و این سخن را گفته است.

89

9

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.