بریدهای از کتاب داستان فراموشی اثر یامین پور
1404/4/30
صفحۀ 40
تفکر تکنیکیِ مدرن در ظاهر مخالف و دشمن دین نیست، بلکه غرضورزانه برای آن شغلی دست و پا میکند و آن را در حاشیهٔ جهان خود زمینگیر میکند. سرّ اینکه انبوهی از صفحات شبکههای اجتماعی به رمزگشایی از آثار سورههای قرآن یا اذکار می پردازند و میلیونها نفر از سر درماندگی در دینداری نسخههای معنوی زودبازده و تکنیکها و مهارتهای معنوی آنها را به کار میگیرند، همین «دینداری غرض ورزانه» است. در جهان تکنیک که اصالت با تمتع و ارادهٔ بشری است، سوره های قرآن و اذکار باید بتوانند باری از دوش بشر خسته بردارند. غرض این بشر از رجوع به این نسخهها، دفع یک بلا یا بیماری یا افزایش سود و مال یا قبولی در یک آزمون یا بهدستآوردن چیزی است. تصاویر عرفا و اهل معنا در شبکههای اجتماعی، همانند جوکیها و مرتاضهای هندی، دست به دست می شود تا از آنها که با تواناییهای رازآلود، کلیدهای پنهان خوشبختی را در جیب دارند، برای کشف و به دست آوردن سود احتمالی بیشتر یا دفعِ خطرات بهرهای گرفته شود.
تفکر تکنیکیِ مدرن در ظاهر مخالف و دشمن دین نیست، بلکه غرضورزانه برای آن شغلی دست و پا میکند و آن را در حاشیهٔ جهان خود زمینگیر میکند. سرّ اینکه انبوهی از صفحات شبکههای اجتماعی به رمزگشایی از آثار سورههای قرآن یا اذکار می پردازند و میلیونها نفر از سر درماندگی در دینداری نسخههای معنوی زودبازده و تکنیکها و مهارتهای معنوی آنها را به کار میگیرند، همین «دینداری غرض ورزانه» است. در جهان تکنیک که اصالت با تمتع و ارادهٔ بشری است، سوره های قرآن و اذکار باید بتوانند باری از دوش بشر خسته بردارند. غرض این بشر از رجوع به این نسخهها، دفع یک بلا یا بیماری یا افزایش سود و مال یا قبولی در یک آزمون یا بهدستآوردن چیزی است. تصاویر عرفا و اهل معنا در شبکههای اجتماعی، همانند جوکیها و مرتاضهای هندی، دست به دست می شود تا از آنها که با تواناییهای رازآلود، کلیدهای پنهان خوشبختی را در جیب دارند، برای کشف و به دست آوردن سود احتمالی بیشتر یا دفعِ خطرات بهرهای گرفته شود.
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.