بریدهای از کتاب فروغ ابدیت: تجزیه و تحلیل کاملی از زندگانی پیامبر اکرم (ص) اثر جعفر سبحانی تبریزی
7 روز پیش
صفحۀ 122
گاهی برخی از ملّتها با داشتن یک تاریخ اساسی، برخی از حوادث را نیز مبدأ تاریخ قرار میدهند. چنان که میبینیم در کشورهای مغرب زمین، انقلاب کبیر فرانسه و جنبش کمونیستی اکتبر ۱۹۱۷ در شوروی، مبدأ تاریخ بسیاری از جریانهایی است که در آن سرزمین رخ میدهد. ملل غیر متمدن که از این گونه نهضتهای سیاسی و دینی محرومند؛ بالطبع اتفاقهای فوق العاده را برای خود مبدأ تاریخ اتخاذ میکنند. از این جهت اعراب جاهلی بر اثر نداشتن تمدن صحیح، پیشامدهای ناگواری را مانند جنگ، زلزله، قحطی و یا پدیدههایی که جنبه فوق العادگی داشت، برای خود مبدأ تاریخ قرار داده بودند. از این لحاظ در صفحههای تاریخ، برای اعراب مبدأ تاریخهای متعددی را میبینیم که آخرین آن ها، غوغای عام الفیل و حمله (ابرهه) به منظور ویران ساختن کعبه است که بعدها به صورت مبدأ تاریخ برای حوادث دیگر درآمد.
گاهی برخی از ملّتها با داشتن یک تاریخ اساسی، برخی از حوادث را نیز مبدأ تاریخ قرار میدهند. چنان که میبینیم در کشورهای مغرب زمین، انقلاب کبیر فرانسه و جنبش کمونیستی اکتبر ۱۹۱۷ در شوروی، مبدأ تاریخ بسیاری از جریانهایی است که در آن سرزمین رخ میدهد. ملل غیر متمدن که از این گونه نهضتهای سیاسی و دینی محرومند؛ بالطبع اتفاقهای فوق العاده را برای خود مبدأ تاریخ اتخاذ میکنند. از این جهت اعراب جاهلی بر اثر نداشتن تمدن صحیح، پیشامدهای ناگواری را مانند جنگ، زلزله، قحطی و یا پدیدههایی که جنبه فوق العادگی داشت، برای خود مبدأ تاریخ قرار داده بودند. از این لحاظ در صفحههای تاریخ، برای اعراب مبدأ تاریخهای متعددی را میبینیم که آخرین آن ها، غوغای عام الفیل و حمله (ابرهه) به منظور ویران ساختن کعبه است که بعدها به صورت مبدأ تاریخ برای حوادث دیگر درآمد.
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.