امیرحسین کیوانی راد

تاریخ عضویت:

خرداد 1402

امیرحسین کیوانی راد

@AmirKeyvani

387 دنبال شده

123 دنبال کننده

                دانشجوی معماری بوده ام.علاقمند به ریاضیات،خواندن نهج البلاغه  امیر المومنین(ع)

              

یادداشت‌ها

نمایش همه
        بنام خدا،شعر پابلو نرودا
‘perhaps Not To Be Is To Be Without Your Being.’
'شاید ایجاب نبودن، بودن بدون اقتضای وجود داشتن است'
Perhaps not to be is to be without your being,
without your going, that cuts noon light
like a blue flower, without your passing
later through fog and stones,
شاید ایجاب نبودن،بودن بدون اقتضای وجود داشتن است،
بی نیاز از راه رفتن ،که جلوی نور صبحگاه را بگیرد
مثل گل آبی رنگ، بدون گذری از میان طوفان و سنگلاخ برای دیدار آن،
without the torch you lift in your hand
that others may not see as golden,
بدون چراغ قوه ای که در دست گرفته بسان تکه ای طلا
دیگران را به آن خیره کرده باشی،
that perhaps no one believed blossomed
the glowing origin of the rose,
و دیگران را در اینکه مبدأ نور از شکوفه گل سرخی درخشان بوده
به تردید اندازی گرچه بیشتر باور ندارند،
without, in the end, your being, your coming
suddenly, inspiringly, to know my life,
بدون آمدن از سر وجد در لحظات آخر عمرم بر بالین
برای اینکه از غیب زنده بودن من را به ناگهان متوجه شوی،
blaze of the rose-tree, wheat of the breeze:
تیزی تیغهای درختچه رز، گندم های بیرون جهیده از ساقه:
and it follows that I am, because you are:
و بدنبال آن بودن من بخاطر بودن تو:
it follows from ‘you are’, that I am, and we:
در جواب'تو هستی'آشکار خواهد شد که من و ما هستیم:
and, because of love, you will, I will,We will, come to be.
و بوجود آمدن تو،من و ما بخاطر وجود عشق بوده است.


      

2

        به نام خدا
پس از خواندن کتاب در اصلاح فاهمه این کتاب را با آشنایی ای که با اسپینوزا و یالوم داشتم انتخاب کردم.ساده فهم بود ،مثل آثار دیگر یالوم نبود(نویسنده موجودات فانی هم بود).ولی قضیه ای از نظر مردم شناختی ،موضوع وفاداری، سر مردم را حفظ کردن،حرمت جاسوسی را مطرح می‌کند که در گذشته،پیش از عصر اطلاعات اهمیت داشته ،طوری که اهم داستان درباره شخصیت تاریخی راجع به این مطالب هست.جنبه روانی و سیالیت داستان از تضاد بین دنیاهای متفاوت روزنبرگ که در مقایسه ای تاریخی دشمن امثال اسپینوزا هست با خود او شکل می‌گیرد.اما آنجاهایی که مکث طولانی رخ می‌دهد اعترافات پیش خاخام مورترا و نیز روانپزشک است.مفهوم تاریخی به شکل پرسپکتیوی درون زندگی اسپینوزا را به بیرون زندگی روزنبرگ وصل میکند،یکی محبوب محبوب و دیگری تنفر آمیز.گویی دو زبانه باشد داستان ولی هر دو زبان مربوط به یک کالبد است.پس تعارض و دوییت را باید بشکل ابزاری که هنوز اختراع نشده ولی اختراع خواهد شد دید.و این لزوم حرکت از مردم شناسی به نگاه احتمالا وسیعتری را در پیگیری مساله برای بنده اثبات میکند.
آنکه تو داری سر سودای او
برتر از این پایه بود جای او. 
      

1

        داستان فضیل عیاض و پسرش و توبه کردن او در زمانه امام صادق(ع) آموزنده است.
توبه بشر حافی بدست مبارک امام کاظم(ع)همچنین درس رد نکردن تمام سخن بزرگان حتی زمانی که هیچ متوجه نمی‌شوید درس بزرگی از فصل اول کتاب بود. 
تعبیر عالم به تانک هم جالب هست.
تعریف انسان عالم ربانی:"خود را تربیت کند، دیگران را هم تربیت کند و آنها را به اعلای درجه برساند".
در فصول میانی به رمز پایداری منابر واقعی اسلام اشاره شده ،
جایی علامه نماز را بدون دستور پیامبر معادل زنا میدانند،در جایی هم اشاره می‌کنند که عمر حی علی خیرالعمل را از نماز برداشت برای اینکه مسلمین نسبت به جهاد تنبلی نکنند ؛طبق این علائم باید گفت بقول مولانا خداوند اگر بخواهد همین جرم ما را کار حساب میکند و در جایی میفرماید:"لیک باطن را نجاستها بود،کان بغیر آب لطف کردگار ،آن نشوید از درون مرد کار"؛پس تعطیل نماز جایز نیست و بلکه تمرین نماز حیاتی است.
توصیه های جناب علامه حسینی طهرانی (ره)حتی برای تربیت دانشجویان چه رسد به طلبه ها  و اساتید فن مهم هستند.خداوند روح ایشان را شاد کند،
      

4

        استاد جعفری در این اثر به برخی از مسائل حقوق و فقه اسلامی پرداخته‌اند. ایشان نخست تعبد و تعقل در فقه اسلامی را از دیدگاه جدید و بدیع مورد بررسی قرار می‌دهد و معتقد است که بر خلاف تصور عامیانه، تعبد، مبتنی بر تعقل است. وی ابتدا دو مفهوم تعبد و تعقل را تعریف کرده و می‌گوید: «هر اندیشه‌ای که با پیروی از اصول و قوانین ثابت‌شده به جریان بیفتد، تعقل نامیده می‌شود». سپس دو نوع احکام اسلامی را بیان می‌کند:
یکم- احکامی که به بیان کیفیت رابطۀ میان انسان و آفرینندۀ جهان هستی که خود جزئی از آن است، می‌پردازد.
دوم- احکامی که مربوط به انسان در جهان طبیعت یا انسان‌های دیگر است.
ایشان با ارائۀ مستندات قرآنی و روایی اثبات می‌کند که هر دو نوع احکام، تعارضی با عقل ندارند و تعبد در عبادات حتماً به دلایل قاطعانۀ عقلی مستند است. به اعتقاد او: فقه اسلامی برای مدیریت حیات دنیوی و اخروی آدمی در مسیر به ثمر رساندن شخصیت رو به کمال او، وضع شده است.
در بخش‌های پایانی این مجموعه، چند اصل و قاعدۀ مهم فقهی مورد نیاز جوامع، بررسی و تحلیل شده است: اصول و قواعد فقهی، قاعدۀ لا ضرر و ضرار، طهارت اهل کتاب، ذبایح اهل کتاب، حلیت و حرمت گوشت انواع حیوانات، عدم انحصار زکات در مواد نه‌گانه، حرمت سقط جنین، کیفر سرقت، مسئولیت مدنی ناشی از جرم کودکان بزهکار، امر به معروف و نهی از منکر، و حقوق حیوانات در اسلام، از جمله موضوعات مهمی هستند که از دیدگاه ایشان ارائه شده است. این مجموعه نشان می‌دهد که چگونه می‌توان جهان‌بینی قرآن کریم را که همان گزاره‌های هستی‌شناسانه است، در قواعد حقوقی و فقهی که همان گزاره‌های هستی است، در نظر گرفت. چه، بیشتر آیات قرآن، مربوط به آیات جهان‌بینی و درصد کمی از آن مربوط به آیات حقوقی و فقهی است.
استاد جعفری با گسترۀ ذهنی و مطالعات وسیع و دقت نظر خود، توانسته است حقوق و فقه اسلامی را از عینک جهان‌بینی و جهان‌نگری قرآن ارائه کند و استفتائات و پاسخ‌های ایشان، این روش بدیع و اسلامی ایشان را نشان می‌دهد.
این کتاب ابتدا در دهۀ 1340 خورشیدی، با نام «منابع فقه» و سپس در اواسط دهۀ 1370 به نام «رسائل فقهی»، و در اوایل دهۀ 1390، تحت عنوان کاوش‌های فقهی به حلیۀ طبع آراسته شده است.
      

1

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز عضو باشگاهی نیست.

چالش‌ها

لیست‌ها

این کاربر هنوز لیستی ایجاد نکرده است.

بریده‌های کتاب

این کاربر هنوز بریده کتابی ننوشته است.

فعالیت‌ها

فعالیتی یافت نشد.