یادداشت فهیمه

فهیمه

1401/06/22

                مرورنویسی مدنظرِ این کتاب، با کاری که ما در گودریدز و بهخوان انجام می‌دهیم فرق دارد. 
مخاطب اصلی کتاب مرورنویس‌های تمام وقت هستند که 1) کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌های عمومی را از  کتاب‌های در حال چاپ باخبر می‌کنند تا سفارش خود را ثبت کنند، 2) مرورهایشان به کار کتابفروش‌ها و کتابداران می‌آید که خوانندگان را برای خرید و امانت کتاب‌ها راهنمایی کنند، 3) برای اطلاع خوانندگان از تازه‌های نشر در مجلات و وبسایت‌ها به صورت حرفه‌ای مرور کتاب می‌نویسند. 
من هیچ کدام از این بالاهایی نیستم، اما باز هم کتاب به دردم خورد مثلا قسمت تفاوت مرور و نقد، مرور کتاب‌های غیرداستانی و ... 
اما چرا نباید مرور منفی نوشت؟ درود بر مرورهای صادقانه‌یِ بی‌تعارفِ بی‌سانسور!
        
(0/1000)

نظرات

"اما چرا نباید مرور منفی نوشت؟" به این بخش کتاب که رسیدم، یاد نظر شما افتادم -پیش‌تر نظرتان را خوانده‌بودم- و به‌نظرم نویسنده درین مورد، اتفاقا روی‌کرد درستی اتخاذ کرده و حرف حقی می‌زند. توجه‌تان را به این بند دوباره جلب می‌کنم:
"مرور منفی فضای ارزش‌مند مرور را مصرف می‌کند و باید آن را به‌ندرت و به‌صورت فکرشده نوشت. باید این کار را برای آثار چهره‌های برجسته و عنوان‌های مربوط به موضوعات داغ نگه‌داشت، موضوعاتی که در مطبوعات، بسیار از آن‌ها سخن خواهندگفت." بالاخره داره هزینه می‌شه (توان نویسنده و احیانا بحث مالی‌ش) و این هزینه باید جوری صرف بشه که بازدهی داشته‌باشه! به‌نظر نامعقول می‌آد که توان‌مون ر صرف کتاب نامناسبی کنیم که احتمال دیده‌شدن و خوانده‌شدنش توسط مخاطب، کمه.