یادداشت yar.ebrahim
چرا برخی کتب را بی جهت معروف میکنیم . عزاداران بیل عقب ماندگی فرهنگ در یک دوره و در یک روستای دور افتاده را فقط به دین گره زده و با گذاشتن اسامی شخصیت های داستان به نام های مشدی فلان و اسلام و...همواره ذهن مخاطب را در فضای دین مذهب نگهمیدارد. در این مجموعه داستان های کوتاه شما با یک روستا آشنا میشوید که در آن هیچکس عقل ندارد و فقط با خرافات به اصطلاح مذهبی نویسنده زندگی خود را اداره میکنند این حجم از سیاه نمایی برای اصغر فرهادی هم قفله 😁 و نکته مهم تر اینکه این کتاب قلم روان و گیرایی هم ندارد که مخاطب را جذب خود کند ....
19
(0/1000)
نظرات
سلام و عرض ادب و احترام زمینه ذهنی بنده چیه ؟ چرا بدون داشتن اطلاع دقیق فقط بخاطر نوشتن یک نظر یکدیگر را به یک جریان خاص متصل میکنیم و آخرش هم یک ایسم میگذاریم تا روشنفکر جلوه کنیم . اگر اسلام مغز متفکر بیل بود پس وای به حال بقیه .. موافقم در طول تاریخ جهل مسلمانان به اسلام ضربه زده اما جهل مسلمانان نه جهل اسلام در این کتاب یک نکته مثبت از دینداری هیچ یک از شخصیت ها ی داستان دیده نمی شود و تماما جاهل اند . و نکته خطرناک اینجاست که هرکس هم فکر شما نیست یعنی بی فکر است و تاملی در آنچه خوانده نکرده است .
0
سلام بر شما. ۱. زمینهٔ ذهنی شما رو از دیدگاهی که نوشتید میشه فهمید. من که حدس نزدهم! وقتی دارید بدون تحلیل محتوا و بررسی اجزای مختلف داستان، صرفاً بخاطر یکی دو تا اسم و یکی دو داستان از کل مجموعه، چنین نتیجهای میگیرید، یعنی پیشفرضتون رو مبنای قضاوت قرار دادید. ۲. به جریان خاصی هم متصلتون نکردم بزرگوار، اصلاً رائفیپور و امثاله در حدی نیستن که جریانساز باشن؛ نهایتاً بتونن فرقهساز باشن. ۳. اگر روش کسی رو به روش کسی شبیه بدونیم به معنای اتصال اون شخص به شخص دیگر نیست. صحبت من ناظر به روش اظهار نظر شماست؛ میتونید هر اسمی میخواید براش بذارید. من به این شیوه که بگردیم در یه اثر عریض و طویل یکی دو تا اسم پیدا کنیم و بعد استقرای ناقص کنیم و با توهم توطئه نتیجهگیری کلی کنیم، میگم شیوهٔ رائفیپوریستی. اسمش مهم نیست، غلط بودنش مهمه. اسمش هم عوض کنیم از قبحش کم نمیشه. ۴. ایسم گذاشتن پشت نام رائفیپور کسی رو روشنفکر نشون نمیده. الان روشنفکری رو از کجا آوردید؟ عجیب نیست کهاول انتقاد میکنید از اینکه بیدلیل کسی رو به جریانی خاص متصل کنیم، بعد بالافاصله اینجور برچسبی بزنیم؟ 😁 @yar.ebrahim
0
۵. من یه نکته از دل داستان گفتم و چندتا سوال پرسیدم. چرا پاسخ اونها رو نمیدید؟ رابطهٔ مخاطب با اسلام سمپاتیکه یا نه؟ اسلام شخصیت خوب و یاریرسان قصه هست یا نه؟ شما فقط با یه جملهٔ مبهم از کنار قضیه میگذرید: اگه اسلام مغز متفکره، وای به حال بقیه! خب این یعنی چی؟ الان جواب سوال من چی شد؟ بیرون راندن اسلام از روستا توی داستان نشانهٔ یک پایان خوبه یا بد؟ حاشیه رو ول کنید، بیاید دربارهٔ همین چیزا فکر کنیم و نظر بدیم. حالا فهمیدید چرا میگم با زمینهٔ قبلی نظر میدید؟ شما همین الان به جای اینکه از نظرتون دربارهٔ داستان دفاع کنید دارید دربارهٔ منتقد خودتون حرف میزنید. ۶. هرکس همفکر ما نیست لزوماً بیفکر نیست؛ اما هرکس بدون استدلال و با زمینههای ذهنی خودش دربارهٔ یک اثر جبههگیری کنه قطعاً بیفکر است. اینا دو تا با هم فرق داره. @yar.ebrahim
0
نمیدونم واقعا چجوری میشه شخصیت اسلام رو خوب بدونیم نه بنظر من اسلام یک شخصیت خاکستریه و بیرون کردن اسلام از بیل از دسته همان حماقت های یک روستا با روستایی های بدون مغز که هیچکس در این جمع فکر نمیکند عجیب نیس این همه حماقت و.. متاسفانه شما منتقد نبودید بلکه فقط توهین کردید . اما ممنون که بی تفاوت رد نشدید ..
0
علی دائمی
1402/11/06
4