یادداشت محمّد صالحی بابادی
1403/5/2
در نگاه آیتاللّٰه فاضل لنکرانی، جهاد بر دو قسم نیست، بلکه بر سه قسم است: ۱. ابتدایی؛ ۲. دفاعی؛ ۳. ذَبّی. دو قسمِ اوّلِ جهاد را میتوان در کتابهای مختلف فقهی نگاه کرد؛ ولی دربارۀ قسم سوم، بحث وجود دارد و نویسنده در این رساله در صدد بیان این نوع از جهاد، احکام آن، و تفاوت آن با دو قسمِ دیگر جهاد است. جَهاد ذَبّی هر چند به نوعی دفاع از دین و کیان آن است و در نام و اسم، دفاعی به شمار میآید، در احکام، با جهاد دفاعیِ مصطلح متفاوت است و از این جهت، شایستۀ بحثی جداگانه و مستقل است. نویسنده در اثبات گزارههای مطلوب خویش، استناد بسیاری به فقیهان پیشین دارد تا نشان دهد که جهاد ذَبّی، امری بیسابقه نیست و نشانههای آن را میتوان در آثار علمای سابق پیدا کرد. در نگاه نویسنده، این نوع از جهاد،در ساحات گوناگون مفید است؛ مانند بحث فقهی جهاد با داعش و گروههای تکفیری، دفاع از فلسطین، و حتّی توجیه فقهی قیام عاشورا. مطالعۀ این کتاب برای علاقهمندان به فقه، به ویژه فقه مقاومت مفید است إنشاءاللّٰه.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.