یادداشت فاطمه تبریزی
1402/7/29
۱. هم با زبان اصلی خوندمش و هم با ترجمه نیک گرگین، ترجمه خیلی بهتر از ترجمه های دیگه بود اما ایرادات جزئی هم داشت. اگر واقعا خواستید بخونیدش پیشنهادم خوندن کتاب به زبان اصلیه. ۲.نویسنده معتقد هست به تجربه گرایی و مثل همهی تجربهگراهای تاریخ، روشی جز scientific method رو برای استفاده در شیوۀ بیان وقایع تاریخی قبول نداره. تخیل کردن و گمانه زدن در این روش برای نوشتن استنتاج و نتیجهگیری مطلقا ممنوعه و محقق باید صرفا بر مبنای شواهد تجربی و عینی صحبت کنه، در موارد متعدد طبق این روش پیش نرفته هراری، گاهی یک جمله از مقالهای که رفرنس داده گفته و چند پاراگراف بعدش از گمانه زنیهای خودش. شاید اگر فرصتی شد این نظر رو آپدیت کنم و همه تناقضات علمی نویسنده با اعتقادات خودش در این کتاب رو لیست کنم. ۳. شوربختانه در حال حاضر جوی وجود داره که یا باید معتقد به تکامل(فرگشت) انسان باشی یا بیسوادی، مرحوم داروین هم خودش نمیدونست زمانی که یک فرضیه رو مطرح میکنه باهاش مثل قوانین علمی برخورد میشه نه فرضیه... ۴. این همه تعریف و تمجید ازش واقعا نگران کنندهست و یک دلیل دیگه بهم میده که برای انتخاب قدیمیم که نرفتن سمت پر فروش های بازار بود به خودم آفرین بگم. دوستی که گفته بودی با خوندنش بصیرت پیدا کردی و مسیر زندگیت عوض شده، نگرانتم، و امیدوارم تا الان در صحت و سلامت کامل باشی.
2
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.