بهتر انتخاب کن، بهتر بخوان

غریبه ها و پسرک بومی

غریبه ها و پسرک بومی

غریبه ها و پسرک بومی

3.4
12 نفر |
5 یادداشت

با انتخاب ستاره‌ها به این کتاب امتیاز دهید.

در حال خواندن

4

خوانده‌ام

21

خواهم خواند

9

این کتاب شامل دو بخش است .بخش غریبه ها و بخش پسرک بومی" .غریبه ها "سه داستان را در برگرفته و پسرک بومی، هفت داستان را شامل می شود .در راه دومین داستان پسرک بومی است" .احمد محمود"، در این داستان دولت آباد را به تصویر می کشد و فقر و بیماری شخصیت اصلی داستان، "مستان "را" .مستان " می خواهد خودش را به دکتر برساند تا اندکی دل دردش کاستی گیرد .مرد موتور سوار، او را بر ترک موتور نشانده، دائما با او گفت و گو می کند .مستان از خودش می گوید :از گذشته، از زنش و از دل دردش .موتور می ایستد .مستان می رود تا رفع حاجت کند .چندک می زند .سایه اش با سایه درخت قاطی شده بود که آهی می کشد ;جستی می زند و بر زمین می افتد...مار مستان را زده بود .خون از لثه هایش می جوشید و روی لب شکری اش دلمه می شد و کف، همراه خرخر از حلقومش بیرون می زد ....

لیست‌های مرتبط به غریبه ها و پسرک بومی

یادداشت‌های مرتبط به غریبه ها و پسرک بومی

            مجموعهٔ ۱۰ داستان از آقای محمودِ عزیز.
قلم احمد محمود پر از تصویر است ایماژ. سرشار از قاب‌های تصویری ناب و غیرتکراری و درجه‌یک. اما تصویری بودنِ داستان، وقتی سهم خودش را درست ایفا می‌کند که داستان در گام اول دو چیز داشته باشد:
۱. شخصیت‌های درست
۲. ماجرا
غیر از داستان پسرک بومی، در نه داستان دیگر ما با شخصیت‌های ابتر و ناقص روبرو هستیم. شخصیت‌هایی که لازم بود فقط چند قُلِ دیگر بخورند تا جا بیفتند، شخصیت‌هایی که باید در زمستان هرس می‌شدند تا بهار به شکوفه بنشینند، شخصیت‌هایی که رها شده‌اند و چه حیف.
ماجراهای هر ده داستان هم در حد یک خرده‌داستان هستند.... در مجموع، این ده داستان بیشتر شبیه پیش‌نویس یک رمان هستند تا یک مجموعه‌داستان قابل قبول.
بعد! داستان‌ها در بوم و جغرافیای جنوب کشور روایت می‌شوند. ولی چرا هیچ خبری از لهجه نیست؟! مگر می‌شود؟...
ضمن ادای احترام به آقای احمد محمود عزیز و دوست‌دارانِ پرشمارشان، من توقعم بسیار بسیار بیشتر بود.
و البته که درست‌ترین بخشِ این کتاب، اسامیِ داستان‌ها بود. محشر. عالی و تکان‌دهنده. یک میکروکلاسِ نام‌گذاری داستان کوتاه.