بهتر انتخاب کن، بهتر بخوان

بانگ آزادی: خاطرات شفاهی احمدعلی راغب

بانگ آزادی: خاطرات شفاهی احمدعلی راغب

بانگ آزادی: خاطرات شفاهی احمدعلی راغب

3.5
5 نفر |
4 یادداشت

با انتخاب ستاره‌ها به این کتاب امتیاز دهید.

در حال خواندن

0

خوانده‌ام

7

خواهم خواند

2

کتاب بانگ آزادی: خاطرات شفاهی احمدعلی راغب، محقق مهدی چیت ساز.

لیست‌های مرتبط به بانگ آزادی: خاطرات شفاهی احمدعلی راغب

یادداشت‌های مرتبط به بانگ آزادی: خاطرات شفاهی احمدعلی راغب

            بیش از چهل سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می¬گذرد، اما یاد و خاطره¬ئ آن برای آنان که در آن فضا نفس کشیده¬اند همواره زنده و جاوید است. یاد و خاطره انقلاب نه تنها برای نسلی که آن روزگار را تجربه کردند بلکه برای نسل¬های بعدی هم فضایی نوستالژیک و دوست¬داشتنی است. عکس¬ها و فیلم¬ها و یادگاری¬های آن دوران هنوز رنگ و عطر دارند و همچنان باعث پیوند ما با آن دوران می¬شوند. یکی از عواملی که بیش از همه یاد انقلاب را پررنگ نگاه داشته موسیقی است. موسیقی و سرود انقلاب. سرودهایی که در مدرسه به صورت دسته جمعی با شور و شوق و دست¬های گره کرده می¬خواندیم. همان سرودهایی که هنوز هم در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی روح¬مان را پرواز می¬دهد. ما هنوز هم «خمینی ای امام» را زیر لب زمزمه می-کنیم و هنوز سرود « آمریکا ننگ به تیرنگ تو» را از حفظ هستیم. اکثر این سرودها را یا با صدای محمد گلریز شنیده¬ایم یا به صورت کُر. صدای محمد گلریز یعنی نغمه انقلاب. اما آیا محمد گلریز به تنهایی و فقط با صدای خود قادر به ساختن این حجم از نوستالژی بود؟
طبیعتاً خیر. دو ضلع دیگر این سرودها تقریباً هیچ وقت دیده نشدند. حمید سبزواری که شاعر اکثر این آواها بود و احمدعلی راغب که زحمت ساخت ملودی¬ها بر روی دوش او بود. پیشینه¬¬ئ او و آنچه او پیش از انقلاب از روی علاقه شخصی در پی آن بوده، یکی از عوامل اصلی شکل¬گیری سرود و نغمه¬ئ انقلاب است. احمدعلی راغب در کتاب «بانگ آزادی» هم این پیشنیه را روایت کرده و هم تمام آنچه که باعث شکل¬گیری سرود انقلاب را شکل شده است. 
کتابی که تحقیق و تدوین آن چند سالی طول کشیده. چون « بانگ آزادی» کتابی است پر از اصطلاحات تخصصی و معرفی افراد مؤثر در حوزه موسیقی اما بسیار خوش¬خوان و مناسب برای مخاطب عام و مخاطب خاص این حوزه. برخلاف کتاب¬های مشابه صحبت از زندگی خانوادگی احمدعلی راغب بخش اندکی از کتاب را به خود اختصاص داده و بخش عمده کتاب به فعالیت حرفه¬ای او پرداخته. آن هم فقط در حوزه موسیقی. چون او به جز آهنگ¬سازی دست به قلم هم بوده و تعدادی کتاب هم منتشر کرده اما در این کتاب فقط به صورت خیلی خلاصه به آن اشاره شده است. درباره زندگی خانوادگی و کودکی هم آن¬قدری می¬¬خوانیم که در مسیر آینده¬ئ او مؤثر بوده. 
          
                «بانگ آزادی» روایت وضعیت موسیقی ایران از سالهای پیش از انقلاب تا امروزه است. 
«احمدعلی راغب» را شاید بتوان پدر موسیقی ایرانی-انقلابی دانست. اگر تلاش های او در قبل و بعد از انقلاب برای زنده نگه داشتن نواهای محلی و اصیل ایرانی در آهنگ ها و سرود ها نبود، احتمالا هم نسل های من هیچوقت با نواهای گیلکی آشنا نمی شدند. یا نمی دانستند که کردستان موسیقی منحصر به فردی دارد. 
اینکه او چقدر با استعداد و پر تلاش است را باید بخوانید تا باور کنید. اینکه چطور از قعر فقر با تلاش خستگی ناپذیر در راه علاقه و هدفش به ثروت می رسد مثال زدنی است. 
اما این کتاب جدای از روایت زندگی احمدعلی راغب از زبان خودش، حاوی بیوگرافی موسیقی ایران در اواخر پهلوی و پس از انقلاب است. موضوعی که به ندرت در جای دیگر در مورد آن به این صراحت صحبت شده. که صد البته این صراحت را مدیون «انتشارات راه» و نگاه «وحید جلیلی» ها هستیم که سانسور را کنار گزاشته اند و واقعیت ها را روایت می کنند. 
شخصاً همیشه این مسأله را می شنیدم که پهلوی به شکل عجیبی غرب زده بوده و هنر اصیل ایرانی را تحقیر می کرده است. اما شنیدنش از دهان متخصصی که هوای آن دوران را تنفس کرده حس و اعتبار دیگری دارد. این مسئله را به خصوص در فصل آخر کتاب می خوانیم که روایت تخصصی مرحوم راغب از موسیقی است. 
پس این کتاب را در مرتبه اول به هنرمندانی پیشنهاد می کنم که دوست دارند خلق اثر هنری منحصر به فرد و با کیفیت بالا را تجربه کنند. در مرتبه دوم هم به کسانی که دوست دارند بدانند هنر دوران قاجار و صفویه در ایران چه شد و الان چرا انقدر کم رنگ است.
        

با نمایش یادداشت داستان این کتاب فاش می‌شود.