بهتر انتخاب کن، بهتر بخوان

خانم مربی: خاطرات شفاهی سعیده صدیق زاده

خانم مربی: خاطرات شفاهی سعیده صدیق زاده

خانم مربی: خاطرات شفاهی سعیده صدیق زاده

4.4
13 نفر |
7 یادداشت

با انتخاب ستاره‌ها به این کتاب امتیاز دهید.

در حال خواندن

2

خوانده‌ام

32

خواهم خواند

18

کتاب «خانم مربی» به کوشش مرضیه ذاکری، به مسائل تربیتی و آموزشی نسل های بعد از انقلاب پرداخته و جایگاه تربیت دینی، سبک زندگی خانوادگی صحیح و حفظ ارزش های انقلابی را با روایتی شیرین از خاطرات شفاهی مربی باسابقه پرورشی در دهه های 60، 70 و 80، تبیین کرده است. این کتاب به دنبال انتقال تجربیات موفق تربیتی است که موضوعات مختلف فرهنگی با رعایت کیفیت، عمق، تنوع و شیوایی، به عنوان شاخصه های کار مفید تربیتی و انسان ساز است. محتوای جذاب و نکات ظریف تربیتی بسیاری که در این کتاب آمده، باعث می شود «خانم مربی» را کتاب کار معلمان و مربیان و کتاب کار مادران و همسران جوان بدانیم.

لیست‌های مرتبط به خانم مربی: خاطرات شفاهی سعیده صدیق زاده

یادداشت‌های مرتبط به خانم مربی: خاطرات شفاهی سعیده صدیق زاده

            کتاب "خانم مربی"، کتاب باور به نقش اعجاز گونه فرهنگ است‌.
 و چقدر جای این کتاب، در کتابخانه ها و در میان الگوهای ایده یابی و دستورالعمل های اجرایی مربیان مدارس، و حتی در خانه ها و در ذهن زنانه بانوان کشور ما، خالی است.
کتاب برای من مثل حلقه مفقوده ای بود که مدت ها تشنه، و پر از دغدغه برای پیش برد کارهایم، به دنبال آن می گشتم.
کتاب از لحاظ فرم، مدل بسیار ساده و کلاسیکی داشت و با دیالوگ های پرسش و پاسخ تنظیم شده بود که با وجود انتقاد به سبک نگارش و پیشنهاد برای بهتر و جذاب تر شدن آن، دارای نقطه قوت بسیار بزرگی بود و آن، وجود سوالات درست، جزئی و به جا در روند مصاحبه و پیش برد هدف و ارتقاء محتوای آن بود. به نحوی که که خواننده به هیچ وجه حس خستگی و یکنواختی و زائد بودن سوالات را نداشت.
محتوای کتاب بسیار غنی و تحسین برانگیز و انگیزه ساز بود.
شخصیت پویا و تجربیات ناب و خلاقانه و متعهدانه ی خانم سعیده صدیق زاده که نقش همسری و مادری و معلمی را در کنار هم داشته و از کودکی تا حال، کسب این تجربیات را شروع و پخته و غنی تر و پرمایه تر کرده ، و تاثیر مثبتی که بر شخصیت،  دیدگاه و روش زندگی هزاران دانش آموز در این سالها داشته، می تواند الگوی مناسبی برای قشر وسیعی از زنان و دختران کشور عزیزمان ایران باشد.
نکته مهمی که در کتاب به آن اشاره شده بود، قدرت و لزوم وجود "روحیه پرورشی" در انسان و به خصوص در زنان بود.
روحیه ای که صرفا در قالب کار در یک مدرسه و برای یک مقطع تحصیلی نمیگنجد بلکه در تمام ابعاد زندگی و برای تمام نقش های فردی و اجتماعی لازم است؛ یک خانه، یک ساختمان مسکونی یا اداری، یک مدرسه، یک مسجد و ...یک جامعه، برای نهادینه ساختن ارزش های دینی و فرهنگی خود، همواره نیازمند انسان هایی با این روحیه پویا و پرقدرت است.
انسان هایی که اینطور هنرمندانه، خلاقانه و زیبا، با درنظر گرفتن تمام ابعاد شخصیتی مخاطبان خود مانند سن، فرهنگ، علایق، وضعیت معیشتی و خانوادگی و ... در جهت فرهنگ سازی و رشد و اعتلای روح و جسم آن ها تلاش می کنند.
با خود فکر می کنم که ایکاش از زندگی این بزرگوار، محصولات رسانه ای بیشتری مثل فیلم و سریال و مستند و رمان تهیه شود تا تاثیر این تفکر و روحیه، در ذهن خفته همه مخاطبان بیدار شود.
هر چند که برای این کار، می بایست اطلاعات بیشتری از زندگی شخصی و خانوادگی ایشان در دسترس قرار گیرد و در حد چند جمله محدود کتاب، بسنده نشود.
ایده ها و روش های جذاب، صمیمی و تاثیرگذار ایشان در برخورد با دانش آموزان مختلف، استفاده حداکثری از ظرفیت ها توانایی های مدرسه و دانش آموزان و همکاران در مدرسه و حتی در دیگر مدارس؛ و کاشتن بذر انسانیت و بندگی در قلب و جان آن ها، نمونه هایی از  ویژگی های منحصر به فرد ایشان است.
پرداختن و بیان شیوه های جالب و آهنگین خانم صدیق زاده در آموزش قرآن و مباحث اعتقادی و ارزشی، ایده های تک و ابتکاری ایشان در ارتباط دانش آموزان با یکدیگر و همچنین با دانش آموزان دیگر مدارس خصوصا مدارس محروم و برخورد صحیح با آنان و شیوه‌های ناب همدردی درست و کمک رسانی همراه با حفظ مناعت طبع آنان، شیوه های متفاوت و جذاب درامدزایی و کمک رسانی به جبهه و جنگ و پررنگ کردن فرهنگ جنگ و مقاومت و شهادت برای دانش آموزان، همه از نکات برجسته کتاب بود؛ نکاتی که به تجربه، جریان ساز بودن کار فرهنگی تمیز را ثابت می کند.
جریانی که نیاز ضروری یک جامعه انقلابی پویاست.
به امید روزی که همه ما زنان در هر جبهه ای که هستیم، یک "خانم مربی" باشیم.