بهتر انتخاب کن، بهتر بخوان

قصه های مشدی گلین خانم: 110 قصه ی عامیانه ایرانی

قصه های مشدی گلین خانم: 110 قصه ی عامیانه ایرانی

قصه های مشدی گلین خانم: 110 قصه ی عامیانه ایرانی

4.1
7 نفر |
2 یادداشت

با انتخاب ستاره‌ها به این کتاب امتیاز دهید.

در حال خواندن

2

خوانده‌ام

8

خواهم خواند

1

لارنس پل الول ساتن شرق شناس و ایران شناس مشهور،هنگامی که در زمان جنگ جهانی دوم در ایران مامور بود،با پیرزنی ایرانش آشنا شد که گنجینه ای گرانبها و پایان ناپذیر از قصه های عامیانه ی ایرانی را در حافظه داشت.الول ساتن ارزش این گنجینه را دریافت و طی جلسات متمادی بسیاری از آنها را دقیقا همچنان که گلین خانم بر زبان می آورد و بر روی کاغذ آورد.به همت او بخش مهمی از میراث فرهنگی عامه ی ما از دستبرد زمان نجات یافت و اینجاها را به همان گونه که او شنیده،میخوانید.

یادداشت‌های مرتبط به قصه های مشدی گلین خانم: 110 قصه ی عامیانه ایرانی

فهیمه

1402/12/28

            سال‌ها پیش، پدر چند کتاب ممنوعه در کتابخانه‌اش داشت که من هر کدام را حداقل یکبار خوانده بودم. یکی‌شان مجموعه‌ای از چند داستان فولکلور بود با محوریت سادگی و حماقت بی‌حد بعضی‌ها، بدجنسی بقیه و خیانت زنان که من هیچ دوستش نداشتم و صرفا بابت ممنوعه بودنش تا آخر خواندم. بعد از آن هم هر بار سراغ داستان‌های عامیانه و فولکلور رفتم نپسندیدم. اما داستان این کتاب از خودش جذاب‌تر است: مشدی گلین خانم یک پیرزن بی سوادست که سال‌ها از بچه‌های اعیان تهران مراقبت می‌کرده. هیچ چیز به اندازه‌ی قصه سر بچه‌ها را گرم نمی‌کند و مشدی گلین خانم هم قصه‌گوی قهاری بوده با یک حافظه‌ی قوی. دست سرنوشت مشدی گلین خانم را سر راه الول-ساتن قرار می‌دهد و الول-ساتن شیفته‌ی قصه‌های او می‌شود و آن‌ها را بی کم و کاست می‌نویسد.
قصه‌های مشدی گلین خانم از نظر محتوی شبیه همان چیزی بود که از قصه‌های عامیانه به یاد داشتم، اما شیرینی کلام گلین خانم و سرگذشت کتاب، خواندنش را لذت بخش کرده بود.