یادداشت‌های Persiman (2)

Persiman

1401/10/19

قلاب شده
        💡«درکشاپ»
👌درک شخصی از کتاب(خلاصه نکات مهم کتاب)
📚 کتاب قلاب(Hooked) - بخش (1)

✍️ اگر بخوایم یک کسب و کار را ارزش گذاری کنیم روش های مختلفی وجود دارد اما مفهوم این هست که میخوایم درآمدهای آتی را محاسبه یا پیش بینی کنیم

💎Customer Lifetime Value Example Definition

در این کتاب مفهومی نزدیک به این موضوع به نام "ارزش طول عمر مشتری" یا (CLTV) CLV مطرح شده است
معیار خوبی که بر اساس میزان ارتباط با مشتری، نرخ میانگین ارزش و تکرار خرید و سودآوری هر مشتری برای مجموعه می تواند در وفادارسازی مشتریان و بهبود سریع سود شرکت، تعداد مشتریان دائمی و کاهش هزینه های جذب مشتری به ما کمک کند.

حالا باید برای افزایش "ارزش طول عمر مشتری" از طریق عادت ها اقدام کنیم، یعنی مشتری را در مدت طولانی تری بصورت فعال نگه داریم
همانطور که کاهش قیمت یک استراتژی هست
ساختن عادات هم یک استراتژی هست
در واقع عادت سازی در مخاطبین یک مزیت رقابتی هم هست
بعنوان مثال محصولاتی که زندگی روزمره مشتری را شکل می دهند و میشن جزئی از زندگی، اینها کمتر تحت تأثیر محصولات یا خدمات سایر رقبا قرار می گیرند
تحقیقات نشان می دهند هر محصولی که بهتر باشه لزوماً برنده نیست
ممکنه الان محصولی را به ما پیشنهاد بدهند و ما به چشم عدالت و بیطرفی نگاه بکنیم، محصول جدیدتر شاید بهتر باشد
اما کاربری که به یک محصول قدیمی عادت کرده باشد، هیچ وقت بخاطر کمی بهتر یا بدتر بودن نمیاد عادت خودش در استفاده از محصول قدیمی تر را کنار بگذارد یا سیر این فرایند بسیار سخت و طولانی تر خواهد بود

مثال افرادی که سال ها بعد از انتشار ویندوز XP یا Seven همچنان از این نسخه ها بهره می برند، در صورتی که می دانیم امکانات و امنیت ویندوز 10 و 11 بیشتر هست

پس در قیاس محصولاتی که عادت سازی کرده اند، خود این عادت در ناخودآگاه کاربر بعنوان ارزش حساب شده و اگر میخواهیم محصول جدیدی در رقابت با این محصول قبلی ارائه کنیم کمی بهتر بودن کافی نیست
در واقع محصول جدیدتر باید 9 برابر، 10 برابر بهتر باشد تا بتواند کاربر را مجاب به ترک عادت و انتخاب بر اساس سایر مزایا کند
      

با نمایش یادداشت داستان این کتاب فاش می‌شود.

2

Persiman

1401/10/12

ایده عالی مستدام: چگونه ایده های ماندگار بسازیم؟
          📚 نکات مهم کتاب «ایده عالی مستدام» | نام دیگر کتاب «چطور برخی ایده ها ماندگار می شوند ؟»

💎 نکات مهم و کاربردی این کتاب راهگشای بسیاری از ایده پردازان، کسب و کارها و فعالان حوزه کار در جهت ایجاد بهترین ایده یا اصلاح ایده های فعلی آنهاست. در این کتاب بر پایه شش محور مهم و دقت به هر کدام از آنها می توانید بهترین ایده های اجرایی را خلق کنید که عبارتند از ...

🔰 شش ویژگی ایده های ماندگار
۱. ساده بودن ایده
۲. غیر منتظره بودن ایده
۳. ملموس بودن ایده
۴. معتبر( باورپذیر) بودن ایده
۵. احساسی بودن ایده
💡 نکات
🔘 محورهای که باید بر روی آن متمرکز شویم:
💢 جذابیت موضوع
💢 منفعت شخصی مخاطب
💢 هویت مخاطب
۶. داستانی بودن ایده
💡 نکات
🔘 طبق بررسی های انجام شده تمامی داستان های موفق ایده های ماندگار بر سه نوع استوار بودند:
💢 داستان هایی که ساختار اصلی آنها مبتنی بر حل یک تنش یا چالش
💢 داستان هایی که ساختار اصلی آنها مبتنی بر رابطه دو یا چند چیز هستند

*نکات مهم دیگری در سایر بخش ها نیز وجود دارد که فعلا به بیان همین مقدار بسنده می کنم. آنچه حائز اهمیت است بکار بستن این شش ویژگی در ایده های در حال شکل گیری یا اصلاحی ماست. برای تمرین پیشنهاد می شود این شش ویژگی را در ایده های موفق داخلی و خارجی صحت سنجی کنید. تقریباً طبق بیان خود کتاب هیچ ایده ای و هیچ‌ کسب و کار موفقی تمامی این شش ویژگی را همزمان ندارد اما اکثریت آنها را در هر کدام به میزان قابل توجهی سهیم هست.
میگویید نه؟ امتحان کنید
تنها یک آزمایش ذهنی تا اثبات یا رد این شش ادعا کافیست ...
        

9