یادداشت علی عقیلی نسب
1402/1/20
من اطلاعات چندانی از اسطوره و اسطورهشناسی ندارم و صرفا آشنایی مختصری از طریق برخی اشخاص مطلع به دست آورده بودم. کتاب تاریخ مختصر اسطوره بعد از معرفی اسطوره به صورت مختصر، دورههای زمانی اسطوره را از ایجاد تا تکامل و در نهایت انحطاط در هفت دوره بیان میکند. از دوره کهن سنگی که اسطوره شناسی شکارچیان است تا در نهایت انحطاط شکل اولیه اسطوره در غرب در حدود این پانصد سال. آنچه آرمسترانگ در لزوم اسطوره میگوید برگرفته از اهمیت قوه خیال است. او میگوید اگر قوه خیال نبود آدمی هرگز با فکرش نمیرسید که میتواند پا بر کره ماه بگذارد و هرگز تکنولوژی امروز را به دست نمیآورد. همچنین اضافه میکند: ((اسطوره و علم، هر دو حوزه عمل بشر را گسترش دادهاند.)) راستش کتاب برای آشنایی(چنانکه در نامش آمده) مختصر با اسطوره کتاب خوبی است. ولی برداشتهای استقرائی آرمسترانگ از اسطوره خیلی زیاد است. برداشتهایی که پایه تحلیلی آنها و استدلال نویسنده برایشان آنقدر محکم نیست که خواننده به گمانی هر چند کم برسد و بیشتر او را در حالت شک و ابهام باقی میگذارد. همچنین عدم اطلاع از اساطیر، خواندن این کتاب را سخت میکند. چرا که نویسنده دورههای مختلف تاریخی اساطیر را با مثالهایی از دل اساطیر سعی میکند توضیح دهد. هر چند همان مثالها همیشه صحیح نیستند و بیشتر در ظاهر تفسیر به رأی نویسنده است تا حقیقت اسطوره. یکی از بخشهای کتاب که برای شخص من که به داستان علاقه دارم بسیار جذاب بود، مراجعه داستان نویسان به اسطوره و اسطوره شناسی است. نویسنده در بخش پایانی کتاب وقتی فرهنگ غرب و مدرنیته را فرهنگی منحط مینامد، اعلام میکند که رمان نویسان در بررسی معضل مدرن به اسطوره شناسی روی آوردند و سعی میکنند ما را با خرد اسطوره آشتی دهند.(بحث از خرد اسطوره بحث مفصلی است که نویسنده تقریبا از اول کتاب ذیل عنوان لوگوس و میتوس مطرح میکند و جای آوردنش در یادداشت نیست) برخی مثالهایی که میزند از وامگیری نویسندگان از اساطیر از نویسندگان بسیار مشهوری است که احتمالا برخی کتابهایشان را خواندیم. نویسندگانی مثل: جیمز جویس در یولیسیز تی اس الیوت در شعر سرزمین ویران جوزف کنراد در دل تاریکی(این کتاب با نامهای قلب تاریکی و در اعماق ظلمت هم منتشر شده است) توماس مان در کوه جادو مالکوم لوری در زیر آتشفشان و... که آثار نامبرده، تبلور مباحث اسطورهایشان بیشتر بود. در کل هر چند کتاب برای آشنایی اولیه با اساطیر خوب است، اما اکتفا به آن کار چندان عاقلانهای برای علاقهمندان به اسطوره نیست
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.